''Vatandaşlarımız için çok büyük kolaylıklar ortaya çıkaracak''
Bakan Bozdağ, noterliklerle ilgili yeni bir düzenlemenin de hayata geçirileceğini açıklayarak, şunları söyledi:
''Atacağımız yeni adımla gayrimenkul alım ve satım işlerinin, tapu sicil müdürlükleri yanında noterliklerde de yapılmasına imkan sağlıyoruz. Bu düzenlemeden sonra Türkiye'de gayrimenkul alım ve satımı yapan her bir vatandaşımız bir yandan isterse tapu sicil müdürlüklerimize giderek bu işlemi yapabileceği gibi noterliklere de giderek bu işlemi yapabilme imkanına kavuşacaktır. Noterlere gitmek veya tapu sicil müdürlüğüne gitmek tamamen vatandaşımızın tercihine bırakılmaktadır ama noterliklere bu yetki ve görevin verilmesinin, vatandaşlarımız için çok büyük kolaylıklar ortaya çıkaracağına yürekten inanıyoruz. İnsanımız bu tercihten dilediğini kullanacak ve bu sistem işleyecek. Burada şunu da ifade etmek isterim: Tapu devir işlemleri, alım satım işlemleri sırasında Tapu Kadastro Genel Müdürlüğümüz ile Noterler Birliği, ortak çalışmalar yaparak burada güvenli bir sistemi hayata geçirecekler. İşlem noterde yapıldığı an, aynı şekilde Tapu Müdürlüğündeki kayda, aynı anda düşecek. Dolayısıyla arada bir fasıla da olmayacak, güvenlik riskleri hiç olmayacak. Vatandaşımızın hakkını, hukukunu koruyan güvenlik tedbirlerini içeren adımlar, bunun içerisinde olacaktır.'' Yapılacak olan yeni uygulamanın vatandaşlara büyük bir kolaylık sağlayacağına işaret eden Bozdağ, bunun da özellikle önemli bir reform değişim olduğunu dile getirdi.
Noter ve tapu dairesi arasında olan fark
Avukat Oğuz Kara, ''Noter ile tapu daireleri arsındaki farklara değinirken öncelikle noteri ve işlevlerini tanımlamakta fayda var. Noterler, anlaşmazlıkları önlemek amacıyla taraflar arasındaki işlemleri belgelendirir. Noterler, bir belgeyi düzenleyebilir ve bir belgedeki imzaları onaylayabilir. Her iki yol da belgeye resmi belge sıfatını kazandırır. Noterlerde düzenlenen belgelerdeki yazılar veya imzalar inkâr edildiğinde ve belgedeki yazı veya imzanın sahteliği mahkeme kararıyla sabit olmadıkça belge kullanılabilir'' şeklinde ifade etti.
Tapu dairelerinin de temel fonksiyonu tapu sicillerini tutmak olduğunu dile getiren avukat Oğuz Kara, ''Tapu sicilleri gayrimenkuller üzerindeki hakların aleniyetini sağlamaktadır. Aleniyetten kastedilen ilgisini ispatlayan herkesin tapu sicilini görebilmesidir. Bu nedenle kimse tapu sicilindeki bir kaydı bilmediğini ileri süremeyecektir'' diye söyledi.
Söz konusu konu ile birlikte tapu dairesinin de resmi şekilde düzenleyebildiği bazı belgelerin mevcut olduğunu belirten Kara, noterlerin ve tapu dairelerinin görevleri, fonksiyonları bu yönleriyle farklılık gösterdiğini fakat görev alanlarının, hukuki işlemlere resmiyet kazandırabilme yetkisi yönünden benzediğinin özellikle belirtti.
Gayrimenkul alım satımında noter daha mı güvenli?
Yapılması planlanan düzenlemeye yönelik 'noterler gayrimenkul alım satımlarında daha güvenli bir seçenek' diyebilir miyiz? Avukat Oğuz Kara, ''Gayrimenkul alım-satım sözleşmelerinin geçerli olması, resmi şekilde düzenlenmiş olmasına bağlıdır'' diye cevap verdi. Şu an mevcut düzenlemeler uyarınca bu tür sözleşmelere resmiyet kazandıracak olan makamın tapu dairesi olduğunu dile getiren Kara, ''Tapu Kanunu düzenlemesine göre de alım satım sözleşmesi ve gayrimenkul üzerinde düzenlenmek istenen diğer haklara ilişkin resmi belgeler ve senetler tapu sicil müdürü veya tapu sicil görevlileri tarafından düzenlenir'' şeklinde bilgi verdi.
Gayrimenkul satış sözleşmelerinin tapu sicil memurları tarafından düzenlenmesi gerektiğini ve her ne kadar Noterlikler sözleşmelere resmi boyut kazandırma konusunda genel bir yetkiye sahip olsalar bile Gayrimenkul satışına yönelik sözleşmelere sadece tapu daireleri resmiyet kazandırabileceğini özellikle belirten Oğuz Kara, ''Bu sebeple, Noterlerde yapılacak gayrimenkul alım-satım sözleşmesi şu anki düzenlemeler uyarınca geçersiz bir sözleşme olacaktır. Yalnız şu ihtimale de değinmek gerekir: Yargıtay kararları uyarınca noterde usule aykırı bir şekilde yapılan sözleşmenin usulsüzlüğünü kötü niyetle ileri süren taraf başkaca şartların da bir araya gelmesi halinde sözleşmeye uymak zorunda kalabilecektir'' şeklinde ifade etti.
Süreç çok daha hızlı olacak
Söz konusu noterlerin gayrimenkul satış sözleşmelerini düzenlemek amacıyla yetkilendirilmesi halinde bürokratik işlemlerin yoğunluğundan azalacağı düşünülmektedir.
Gayrimenkul alım satımlarında noterlerin devreye girmesi işlemlerinde bürokrasiye takılma sorununu azaltacak mı? Avukat Oğuz Kara, ''Esasen bu süreç motorlu araç alım satımındaki süreci andırıyor, güncel durumdan önce bir otomobilin satımı için noterde işlem yapıldıktan sonra trafik tescil bürosuna gitmek ve ruhsat başvurusunda bulunmak gerekiyordu, şu anda sırf noterlerde yapılacak işlemlerle satış gerçekleştirilebilmektedir'' diye söyledi.
Yapılacak olan gayrimenkul satışında tapu işlemlerinin de işleyiş durumuna değinen Kara, '' Tapu daireleri Gayrimenkul satışlarında nüfus cüzdanı, ödeme dekontları vb. bazı belgeleri talep edecektir. Aynı belgeler noterlerin yetkilendirilmesi halinde noterler tarafından da istenecektir İlgili belgeler hazırlandıktan sonra taraflar tapu dairesine giderek işlemlerini gerçekleştirirler'' şeklinde işleyişe değindi.
Randevu alınmasından tutun işlemlerin tamamlanmasına kadar olacak kısmın teoride neredeyse bir gün sürdüğünü belirten Kara, söylenen sürenin aslında kısa olduğunun söylenebileceğini fakat tapu dairelerinin sayıca az olması, iş yüklerinin yoğun olması gibi sebeplerle sürenin uzayabileceğini ve işlemlerin yavaşlayabileceğini ifade etti.