E-Ticaret sitesi açılırken en sık ve çok yapılan hatalar

E - ticaret siteleri her gün daha da önemli hale geliyor. Bütün büyük firmaların yanı sıra küçük firmalar ile kişisel üreticiler de yaptıkları işleri internet üzerinden satışa çıkarıyor. Peki E - Ticaret açarken firmalar en çok hangi hataları yapıyorlar? E - Ticaret sitesi açarken nelere dikkat etmek gerekiyor? İşte cevabı..

19.04.2022-21:17 - (Son Güncelleme: 19.04.2022-21:17) E-Ticaret sitesi açılırken en sık ve çok yapılan hatalar

E - ticaret siteleri her gün daha da önemli hale geliyor. Bütün büyük firmaların yanı sıra küçük firmalar ile kişisel üreticiler de yaptıkları işleri internet ortamından satışa sunmaktadır. Hem kazançlarını hem de yapılan satış miktarını artırmayı hedefleyen işletmeler ise profesyonel olarak bir destek almadıklarında hata yapabiliyorlar. Bu yapılan hatalar da hem marka değerlerini hem de elde etmiş oldukları kazançlarını olumsuz olarak etkilemektedir.

İnternet ortamı rekabetin çok fazla olduğu bir sanal pazardır. Bu sanal pazarda ayakta kalabilmek için de oyunu kuralına göre oynamanız şart. Hata yapmaktan mümkün olduğunca uzak kalmalı ve daha çok marka değerinizi ve satış miktarınızı artırmaya yönelik çalışmanız gerekiyor.

E - ticaret sitesi açarken işletmelerin yaptıkları 20 hata

Çoğu kişi çalıştığı sektörü internet ortamına taşırken oyunun kuralları ile ilgili çok fazla bilgi sahibi olmuyorlar. Uzman tarafından destek almadan internet sektöründe büyümeye çalışan işletmelerin yapış oldukları pek çok hata var. Bu hatalar ise işlerini büyük bir oranda olumsuz etkilemektedir. Sizler de bu hatalara düşmek istemiyorsanız eğer aşağıda bahsettiğimiz 20 maddeye çok dikkat edin.

E - ticarette çok fazla yapılan ve tüketicileri de online olarak alışveriş yapmaktan soğutan hatalar ile ilgili bilgiler..

1. Müşterileri asla rahatsız etmeyin

Bir e - ticaret sitesinin yapabileceği en hatalı davranışların başında, KVKK dahilinde izinli olsanız bile cep telefonu numaralarına sürekli olarak mesaj atmak geliyor. Potansiyel müşterinin sitenizden alışveriş yapacağı varsa bile bu kadar fazla rahatsız edildiğinde ne yazık ki sizden alışveriş yapmayacaktır. Bir internet sitesi, SMS ile bildirim göndermek için izinli olduğu kendisi kayıtlı müşterisine ayda birkaç kereden fazla miktarda mesaj ya da e - posta göndermemeli. Mobil uygulama üzerinden de haftada bir ya da iki kere olacak şekilde bildirim göndermek yeterli olacaktır.

2. Pop - up reklamlarına karşı dikkatli olun

E - ticaret sitesi kaotik bir temaya sahipse eğer, her yerden pop -up 'lar ya da rengarenk kutular çıkıyor ise, kullanıcı müşteriniz hiçbir ürün almadan sitenizden çıkış yapacaktır. Aynı şekilde sitenin çok yavaş işlemesi ve ödeme adımı da dahil olmak üzere her kategoride uzun bir süre boyunca beklemek zorunda kalıyor olması da kullanıcı deneyimini negatif olarak etkileyecektir. Siteye cep telefonundan giriş sağlayan kullanıcıya masaüstü site gönderilmesi de sitenizden hemen çıkış yapması sebebidir. Bu türdeki siteler Google 'da bile görünür olmamalarına karşın hala mevcut.

3. Gereksiz bilgilerden uzak durun

Alışveriş yaparken izlenen adımlarda formu ne kadar çok fazla uzun tutar ve müşteriden gereksiz bilgiler talep ederseniz eğer müşterinizi de o kadar çok itmiş olursunuz. Bir e - posta adresi, cep telefonu numarası, şifre ile adres bilgileri yeterli olacaktır. Kimi eski internet sitelerinde, kullanıcı müşteri siteye üye olmasına rağmen siteye giriş yaptığında sürekli olarak hem adres hem de kredi kart bilgilerini yeniden girmek zorunda kalmaktadır. Bu türdeki alışveriş sitelerinde kaydet özelliği yoktur ve bu durumda alışveriş yaparken pratiklik isteyen müşteri için çok can sıkıcı bir durum haline gelmektedir.

E - ticaret sitesi açarken yapılan hatalar

4. Profesyonel anlamda altyapı desteği alın

E - ticaret yapacağınız zaman sitenizin altyapısını mutlaka profesyonel olan bir altyapı firmasından sağlamanız gerekiyor. Çok ucuz miktarlara e - ticaret sitesi yapılmaz. Yapılan en büyük hatalardan bir tanesi de ucuz miktarlarda, firma bile olmayan kişilere site yaptırmaktır. İnternette ucuz fiyatlı e - ticaret sitesi ilanı veren firmalar ile asla çalışmayın. Bu şekilde verilen ilanlarda yer alan yazılım firmalarının hem paravan hem de sahte yapılanmalar olmaları çok büyük bir ihtimaldir.

Aynı zamanda açık kaynak koduna sahip olan ücretsiz yazılımların da kullanılmadığından emin olmanız gerekmektedir. Ücret gerektirmeyen yazılımlar hem başınıza dert açabilir, hem de yaşayacağınız sorunlar zarar etmenize sebep olup atarı yüzünden size çok daha fazla miktarda pahalıya gelecektir.

5. Gerçekçi olan ürünler sergileyin

Ürün fotoğrafının çok küçük boyutlu olması, üzerinde oynanarak gerçek ürün ile hiç alakası olmayan bir hale getirilmiş olması, satış yapılan ürünün yerine çok daha kaliteli bir benzer ürün fotoğrafının konulması hem sahtekarlığa girer hem de kullanıcıların sitenizden soğuyarak alışveriş yapmaktan vazgeçmelerine neden olur. Ürün görselleri müşterinin ürünü kafasında canlandırabileceği şekilde net olarak yüklenmelidir. Birkaç tane de farklı açılara sahip olan fotoğraflar konularak ürün satışı desteklenmelidir.

6. Ürün özelliklerini detaylı bir şekilde açıklayın

Yapılan ürün açıklamalarının detaylı olmasına dikkat edin fakat en önemli bilgiler açıklama kısmının ilk üç cümlesinde alıcıya aktarılmış olmalıdır. Çünkü, birçok kişi yapılan uzun açıklamaları sonuna kadar okumayı istemezler. Fakat açıklamayı sonuna kadar okumak isteyen detaycı alıcılar için de özenli bir şekilde hazırlanmış olan açıklama yazısı yüklenmelidir.

7. Çerez ayarlarını yeniden düzenleyin

Müşterinizi doğru bir şekilde entegre edilmemiş olan reklamlar ile de sıkabilirsiniz. Mesela müşteriniz sitenizden bir paten alışverişi yaptı, site müşterinizin bilgisayarına sürekli olarak bir çerez atıyor ve ürünü satın almış olsa da aylar boyunca internette çeşitli sayfalarda paten reklamları karşısına çıkmaya devam ediyor. Bu durumda kullanıcı deneyimini sizin açınızdan negatif olarak etkilemektedir.

e - ticaret sitesi hataları

8. Butonların düzgün bir şekilde çalışıyor olduğundan emin olun

Çalışmayan ya da yanlış yönlendirme yapan butonlar e - ticaret sitelerinde en çok yapılan hatalar arasında yer almaktadır. Mesela sepete eklenmiş olan bir ürünü göstermeyen butonlardan dolayı pek çok kişi alışveriş sepetine geldiği zaman aynı üründen istemeden 10 tane birden eklemiş olduğunu fark etmektedir. Böyle durumlar ile başa çıkmak için mutlaka sepete eklenmiş olan ürünlerin sepette olduğunun bilgisi alışveriş esnasında müşteriye verilmeli ve hatta müşteri ilk önce sepetine yönlendirilmelidir ve daha sonrasında alışverişine kaldığı yerden devam etme butonu ile devam etme seçeneği de olmalıdır.

Yaşanan en büyük problemlerden bir tanesi de geri git butonlarıdır. Geri git butonları her zaman bir önceki sayfaya müşteriyi götürmeli fakat çoğu zaman da en başa yani ana sayfa ekranına yönlendirmektedir. Bu durumda müşterinin bütün izlemiş olduğu adımları yeniden yapacak olması demek oluyor ve çoğu kişi de bunu yapmak istemeyerek siteden ayrılmaktadır.

9. Müşteri hizmetine çok önem verin

Alıcı, müşteri hizmetlerinden bilgi talep etmek istediğinde ulaşamazsa eğer yapmış olduğu alışveriş ile ilgili olarak sorgulama yapamazsa eğer siteye duymuş olduğu bütün güveni yok olur. En başarılı olan e - ticaret sitelerinin müşteri hizmetlerine en fazla önemi veren firmalar olması ise asla bir tesadüf eseri değildir.

10. İade politikasını oluşturun

İnternet üzerinden yapılan alışverişin en önemli kuralı, sitelerin bir iade politikasına sahip olmasıdır. Müşteri, hangi şartlar altında almış olduğu ürünü iade etme hakkına sahip olduğunu bilmelidir.

11. Kaliteli mobil uygulama

Mobil uygulamanın çok yavaş bir şekilde çalışıyor olması ve uygulamanın kullanıcı deneyimine önem verilmeden getirilmiş olması durumu da çok fazla rastlanılan sorunlardan bir tanesidir.

12. Site ile uyulama içerikleri aynı olmalıdır

Uygulamanın web sitesinden farklı bir içeriğe sahip olması yapılan en büyük hataların başında gelmektedir. Web sitesi ile mobil uygulama arasında kampanya, indirim ya da stok bilgileri gibi konularda bazen entegrasyon yapılmamaktadır. Uygulama üzerinde görülen bir ürün normalde stoklarda bitmiş olabiliyor. Aynı anda güncelleme olmaması halinde bu durum tüketicinin hem sinirlerini bozacaktır hem de sosyal medya hesaplarında sizi şikayet edecek hale gelmesini sağlayacaktır.

e - ticaret sitesi açarken dikkat edilmesi gerekenler

13. Web site ile uygulama fırsatları aynı olmalıdır

Web sitesi ile mobil uygulamanın sunulan fırsatlar konusunda da birbirlerinden ayrılmaması da yapılan en büyük yanlışlardandır. Eğer bir kişi sizin uygulamanızı cep telefonuna indirmişse o kişiye özel olarak bir ayrıcalık sunmanız, özel fırsatlar, kampanyalar sunmanız gerekmektedir. Uygulamayı indiren kişinin herhangi bir avantajı olmayacaksa eğer, kullanıcı kişi uygulamanızı biraz inceledikten sonra alacağı ürünü alarak uygulamayı telefonundan silmek isteyecektir.

14. Sosyal medya kullanımı

Sosyal medya hareketlerine baktığımız zaman, markanın hesaplarında çok fazla paylaşım yapıyor olması da büyük sıkıntı. Kullanıcı zaman akışında sürekli olarak sizi görmek istemez. Aynı zamanda sosyal medya üzerinden paylaşımı yapılan ürünün, sitede ya da uygulama üzerinde nasıl bulunacağına ilişkin bir ibare yazılmaması ya da herhangi bir yönlendirme yapılmaması da en çok karşı karşıya gelinen hatalardan bir tanesidir.

Sosyal medya hesaplarında sahte takipçi alımı yapılması da çok fazla yapılan yanlışlardan biridir. Ne kadar çok takipçi sayısına sahip olunursa o kadar çok güvenilir ya da popüler olarak görüneceğini düşünen bazı satıcılar mevcut. Ancak sosyal medyada aktif olan neredeyse herkes artık sahte takipçi sayısına sahip olan hesaplarını fark edebilecek durumdadır. Her şeyi organik bir şekilde büyüyor olması gerekiyor. 100 bin takipçi sayınız var ancak yapmış olduğunuz paylaşımlarınızı sadece 3 kişi beğeniyorsa eğer bu durumda marka algısı yönünden güçsüz olarak görünmenize sebep olur.

15. Veri yedeklemesine çok dikkat edin

İnternet sitenizi açtıktan sonra dikkatli olmanız gereken en önemli konulardan bir tanesi de veri yedeklemesidir. Verilerinizi birkaç günde bir olarak yedeklemeniz gerekiyor. Bu şekilde internet sitenizin olası herhangi bir siber saldırıya uğrama ihtimaline karşı olarak verilerinizi koruma altına almış olursunuz. Veri yedeklemesi yapmamak en fazla karşılaşılan hatalar başında geliyor. Aynı zamanda bir e - ticaret sitesinde SSL sertifikasının da mutlaka bulunuyor olması gerek.

Bunun dışında 3D Secure hizmetinin de açık olmasında fayda vardır. Çünkü 3D Secure ile müşteri, ödeme yaptığına dair bir SMS onaylamasını almak zorunda. Bu onaylama, karşılıklı olarak müşteri ile satıcı güvenini artırır. Özellikle de e - ihracat için 3D Secure çok önemlidir. Bazı durumlarda art niyetli olan kişiler ürünü teslim aldıktan sonra '' ben böyle bir alışveriş yapmadım '' deyip bankadan para iadesini talep etmektedir. Böyle bir durum karşısında mağduriyet yaşayan site sahibi oluyor ve hem parasını alamıyor hem de ürününden olmaktadır.

16. Kullanışlı bir e - ticaret sitesi oluşturun

Yalnızca Instagram gibi sosyal medya hesapları üzerinden satış yapıp, kullanıcının sizi ziyaret edebileceği bir internet sitesine sahip olmamanız da yapılan en büyük hatalardan bir tanesi. Sosyal medya hesaplarının aracılığı ile yapılan bir e - ticaret modeli s - ticaret olarak adlandırılır ve giderek yaygın hale gelmektedir. Ancak bir e - ticaret sitesine sahip olmadığınız süre boyunca insanlara kredi kartı ile de alışveriş yapıyor olmak gelir. E - ticaret sitesi olmayan bir sosyal medya satıcısına da kimse fazla güvenmez.

Bir kere alışveriş yapan kişinin de ikinci kere alışveriş yapacak olması da çok zordur. Güven probleminden dolayı kredi kartı ile ödeme alamaması, satıcının da işlerinin büyümesine ve ilerlemesine engel teşkil eder ve kapıda ödeme seçeneğinin dezavantajlarına da maruz bırakır. Müşteri satın alımdan vazgeçtiği anda ürünü kapıdan geri çevirebilir.

17. Yapılan ürün yorumlarına geri dönüşler sağlayın

Sosyal medya üzerinden gelen iyi ya da kötü ürün yorumlarına mutlaka hızlı bir şekilde geri dönüş sağlayın. Almış olduğu üründe hayal kırıklığına uğrayan, memnun kalmayan tek bir kişi olsa da çok kısa bir süre içinde binlerce hatta on binlerce kişiye ulaşarak markanızı kötü gösterebilir. Böyle bir durum ile karşı karşıya kalmamak için de yaşanan en ufak bir sorunda müşterinizin gönlünü alacak şekilde samimi ve içten bir diyalog kurmalısınız ve yaşanan sorunu halletmelisiniz.

e - ticaret sitesi açma

18. Reklam yönetimini iyi yapın

İnternet sitelerinde çok fazla sayıda reklam vermek de iyi bir şey değil. Özellikle de Y kuşağı samimiyetsiz, her yerde öne çıkan, sosyal herhangi bir yanı olmayan tanıtımları itici olarak görüyor. Yeni moda ise, inanılır ve gerçekçi olan hikayeler üretebilmek. Bunu yapmak için de güvenilir olan sosyal medya fenomenleri ile takipçi sayısı az da olsa belli bir saygınlığı olan influencer 'lar ile birlikte kampanyalar düzenleyebilirsiniz. Az takipçi sayısına sahip olan influencer 'ları sakın küçük görmeyin. Sizin markanıza uygun olan 30 bin takipçi sayısına sahip bir hesap, sizin ile alakası olmayan 1 milyon takipçi sayısına sahip bir sosyal medya hesabından çok daha iyidir.

19. Profesyonel olarak altyapı desteğine başvurun

E - ihracat işi yapacaksanız profesyonel olan bir altyapı şirketi ile çalışmanızda fayda var. Sitenizin çoklu dil ile lokasyon gibi seçeneklere sahip olması, her ülkenin kendi para birimi ile mal alımı yapabilmesine imkan tanıyacak bir altyapıya sahip olmalıdır. Özellikle de hedeflemiş olduğunuz bir ülke varsa, o ülkenin kültürel kodlarına uygun olan bir web sitesi tasarlanması da çok önemli bir konudur. Bunu yapabilmek için de site ara yüzünün ülkelere göre ayarlanabilecek bir altyapının olması gerekmektedir. Aksi durumda ise yapmış olduğunuz reklam harcamaları da boşa gidecektir.

20. Kargo fiyatlarını belli bir denge seviyesinde tutun

Kargo fiyatları ne kadar yüksek olursa ve verilen kargo hizmeti de ne kadar kalitesiz olursa eğer o zaman müşterinin sitenizden ikinci kere alışveriş yapma olasılığı da düşecektir. Ürünü geç göndermek yapılan en büyük hataların başlarında geliyor. Söz vermiş olduğunuz teslim tarihine kadar ürünün gönderimini yapmanız gerekir. Online olarak alışveriş yapan müşteriler, yapmış oldukları alışverişin kendilerine tam olarak ne kadara mal olacağını da bilmek isteyecekler. Alışveriş bitmeden önce sepet bedeline ek olarak gönderilen ürünün kargo fiyatının da eklenmesi, müşterinin kafasında oluşacak belirsizliğin önceden giderilmesi açısından çok önemli. 

YORUM YAZ..
Modal