Otomotiv endüstrisi, tüm dünya üzerinde gelişen çip dolayısıyla gelişen kriz yaşıyor. Aynı zamanda ticari araç fabrikaları da çipten dolayı üretim duraksamaları yaşıyor. Bu durumun 2022'ye kadar süreceği tahmin ediliyor.
SORUNUN TEMELİ; ÇİP TALEBİNİN ARTMASI
Koronavirüs pandemisi nedeniyle duraksayan üretim farklı birçok sebepten tüm dünya üzerinde çip krizinin yaşanmasına neden olmuştu. Çip üretimi yapan firmaların yeterli sayıda olmaması ve otomotiv sektöründe kullanılan çip sayısının artış göstermesi de bunu etkilemişti. Çip talebinin yükselişte olması sorunun aşılamamasında temel nokta olarak gösteriliyor.
Bu sorun da beraberinde üreticinin üretimi durdurması olarak çözümlere yönlendiriyor. Büyük otomotiv sektörlerinden olan Toyota ve Volkswagen Grubu geçtiğimiz günlerde üretimlerini geçici olarak durduracakları açıklamasında bulunmuştu. Toyota ise 14 fabrikasında üretime ara vereceğini açıklamıştı. Son olarak da Fiat, Peugeot, Citroen ve Opel’i bünyesinde bulunduran ''Stellantis'' bir açıklama yaparak, üç marka için tek çatı altında ticari araç üreten Sevel fabrikasında üretimin duracağını bildirdi.
SAHTE ÇİPLER NEDENİYLE ZORLUKLAR YAŞANIYOR
Alman Porsche markası da , araç sıkıntısı ve üretim aksaması yaşanmaması için bazı araçlarında ''kukla'' çipler kullandığını açıkladı. Şirketin CEO’su Oliver Blum, ''plasebo çipleri'' diye de adlandırılan bu çiplerin, daha sonra servislerde gerçekleriyle değiştireceklerini de ifade etti.
Bununla birlikte otomotiv üreticilerinin, son dönemde ortaya çıkan sahte çipler nedeniyle zorluklar yaşandığı belirtiliyor. Ortaya çıkan bu çiplerin, sahte üretim yapan ağlarca dolaşıma sokulduğu iddia ediliyor.
Müşterileri arasında Toyota, Ford ve Honda’nın bulunduğu Japon çip üreticisi Rohm, sorunun 2022’de de süreceğini kaydederken, kapasite artırımı için yatırımlara başladığını ancak devreye girmesinin zaman alacağını aktardı. Geçtiğimiz Eylül ayında tam kapasite olarak çalıştıklarını ifade eden Japon çip üreticisi Rohm, bu duruma rağmen artan siparişlere yetişemediklerini de vurguladı.