Türkiye Perakendeciler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Düzgün, "Vatandaşlarımız tek kullanımlık olması sebebiyle market poşetine yöneldiler. Türkiye genelinde poşet kullanımı bu süreçte yüzde 40-50 oranında arttı." açıklamasında bulundu.
Coronavirüs salgını sürecinde plastik poşet kullanımıyla ilgili AA muhabirine değerlendirme yapan Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Düzgün, salgın sürecinde poşet kullanımında artış olduğunu, fakat bu artışın sebebinin bir bölümünün tüketimin artması olduğunu belirtti.
Düzgün, müşterilerin mağaza alışverişlerinde alışkanlıklarını çok değiştirmediğini aktararak, şu ifadeleri kullandı:
“Kendi poşetini dışarıdan getiren müşteriler yine yanlarında getirmeye devam ediyor. Özellikle coronavirüs pandemisi başladığından beri vatandaşların bez torba kullanımı azaldı. Vatandaşlarımız tek kullanımlık olması sebebiyle market poşetine yöneldiler. Türkiye genelinde poşet kullanımı bu süreçte yüzde 40-50 oranında arttı. Müşterilerin alışveriş oranıyla market poşetlerine olan talep aynı doğrultuda arttı.”
Ömer Düzgün, coronavirüs salgını sürecinde çöp poşetlerinin de daha fazla kullanıldığını söyledi.
İSTANBUL’DA SALGIN ÖNCESİNE GÖRE POŞET KULLANIMINDA % 35’LIK ARTIŞ
Poşet kullanımında paralı sisteme geçildiği günden itibaren talepte ciddi oranda azalışın görüldüğünü, fakat salgınla birlikte poşete olan talebin arttığına dikkat çeken Düzgün, ifadelerine şu sözlerle devam etti:
“Türkiye Perakendeciler Federasyonu olarak, Türkiye’nin her bölgesine yayılan üye perakendecilerimiz sayesinde önemli verilere erişebiliyoruz. Mesela, Ege Bölgesi’nde hizmet veren marketlerde tüketicilerin poşet kullanım oranı son iki ayda yüzde 45 oranında artış gösterdi. Bu rakamın artmasındaki en büyük pay çöp poşetlerine ait. Karadeniz Bölgesi’nde ise poşet kullanımı geçen yılın aynı dönemlerine bakarsak mart ayında yüzde 60’lık bir artış gösterirken bu rakam nisan ayında yüzde 30 oranında düştü. Akdeniz Bölgesi’nde ise pandemi dönemi öncesine göre poşet kullanımı yüzde 50 artarken, İstanbul’da bu oran yüzde 35 olarak seyretti. Poşet kullanımının azaldığı tek bölge ise yüzde 45’lik bir azalışla Doğu Anadolu oldu.”
Düzgün, genel olarak Türkiye’de geçen yılın mart-mayıs dönemi ile 2020 senesi mart-mayıs dönemine göre poşet kullanımında % 40’lık bir tüketim artışı olduğunun altını çizdi.
Ömer Düzgün, coronavirüs sebebiyle vatandaşların evlerine götürdükleri ürünlerin poşetlerini direkt çöpe attığına ve dokunmak istemediğine işaret ederek, bunun da poşet kullanımına yansıdığını dile getirdi.
Alışveriş poşetlerinin parayla satılmaya başladıktan sonra manav reyonlarında kullanılan ücretsiz ince poşetlerin kullanımında da % 50’lik oranda bir artış görüldüğünü belirten Düzgün, “Poşet kullanımını artıran bir diğer husus ise eve servis oranının bu süreçte yükselmiş olmasıdır. Hijyen açısından bazı tedirginlikler oluşsa da başka kaynak olmadığı için eve servislerde mecburen poşet kullanılıyor.” şeklinde konuştu.
Düzgün, bu dönemde marketlerin poşetten kar etmesi gibi bir olayın konu olmadığını ifade ederek, “Poşet alım maliyetlerinde bir değişiklik olmadı. Bu nedenle marketlerin kar artırması gibi bir durum söz konusu değil. Devletin belirlediği satış fiyatı ve belirttiği şartlarda poşetler satılmaya devam ediyor.” diye konuştu.
Federasyon olarak liderliğini yaptıkları plastik poşet kullanımının ücretlendirilmesi hususundaki öneri ve faaliyetlerinin 2 mühim amacı olduğuna dikkat çeken Düzgün, ifadelerine şu sözlerle devam etti:
“Bunlar biri sınırlı sayıdaki kaynaklarımızın verimli kullanımı ve diğeri ise plastik alışveriş poşetlerinin ihtiyaçtan fazla kullanılmasından kaynaklanan çevre kirliliğinin önlenmesiydi. Ülkemizde yıllık plastik alışveriş poşeti kullanımının 30-35 milyar adet civarında olduğunu düşünürsek, bu kullanımın çevreye verdiği tahribat hayli büyük. Çevre, gelecek, insanlık ve canlılar adına atmış olduğumuz bu adımın sürdürülebilir olması için müşterilerimiz tarafından da desteklenmesi gerektiğine inanıyoruz. O nedenle müşterilerimizin alışverişe gelirken bez torba ya da file ile gelmelerini öneriyoruz.”