İtalya'nın Ankara Büyükelçisi olan Massimo Gaiani, İtalyan firmaların Türkiye'de yatırım yapmak için büyük bir ilgi göstermiş olduklarını ifade ederek, 'bu çok önemli bir fırsat ve bu fırsatı daha çok çalışarak yakalamalıyız.' ifadelerini kullandı.
GAİANİ, TÜRKİYE İLE İTALYA ARASINDA YAŞANAN İLİŞKİLERİN ÖNEMİNİ AÇIKLADI
Gaiani, Türkiye ile İtalya arasında yaşanan ekonomik ilişkilere yönelik AA muhabirinin sorularına cevap verdi.
İtalya tarafından THY Genel Müdürü Bilal Ekşi'ye, "İtalya Yıldız Şövalyesi Devlet Nişanı" verildiğini anımsatan Gaiani, "Bu nişanla tabii ki öncelikle ikili ilişkilerde Türkiye'nin bizim açımızdan ne kadar önemli olduğunu göstermek istiyoruz. Ama aynı zamanda da günbegün bize ne kadar yardımcı olduğunu, ne kadar dayanışma içerisinde olduğunu ve aynı zamanda da bu pandemide gerçekten bize çok büyük bir yardım eli uzattığını söylemek istiyoruz ve bunun için verdik bu nişanı.' açıklamalarında bulundu.
İki ülke arasında yaşanmakta olan ticaret hacminin çok yüksek olduğunu belirten Gaiani, 2020 senesinde Türkiye'ye olan güvenin bir göstergesi olarak İtalya'nın, Türkiye'de yatırım yapmakta olan en büyük dış yatırımcı ülke olduğu bilgisini paylaştı.
İTALYAN FİRMALARIN İLGİSİ SADECE YATIRIM YAPMAKLA İLGİLİ DEĞİL
Çin'de başlayıp bütün dünyayı etkisi altına alan pandemi deöneminde uzun tedarik zincirleri oluşturmanın bir hayli sorunlu olabildiğini aktaran Gaiani, sözlerine şu ifadeleri ekledi:
'Dolayısıyla İtalya'yla Türkiye arasındaki mesafe çok kısa ve üretim zinciri gerçekten bu bağlamda daha da kısaltılabilir. Tabii ki Türk Hava Yolları'nın da buna çok büyük bir katkısı var. Çünkü gerçekten iki ülke arasındaki iletişimi kolaylaştırıyor. Gidiş-gelişleri kolaylaştırıyor. Ve evet büyük bir ilgi var İtalyan şirketler tarafından buraya yatırım yapmak için. Ancak sadece bu ülkede yatırım yapmak için değil, aynı zamanda üçüncü ülkelerde beraber yatırıma yönelik de birtakım şeyler de var. Dolayısıyla bu çok önemli bir fırsat ve bu fırsatı daha çok çalışarak yakalamalıyız. Her birimiz ilişkilerin daha da geliştirilmesi için de katkıda bulunmalıyız.'
BIANCHI FİRMASININ TÜRKİYE'YE YATIRIM YAPMASI
Gaiani, Bianchi firmasının Çin'e gerçekleştireceği yatırımdan vazgeçip Türkiye'de yatırım kararı alması hakkında duyumlara ilişkin ise şu ifadeleri kullandı:
'Evet bu sizin dediğiniz, ben az önce de tedarik zincirinden bahsediyordum, gerçekten bu noktada en güzel örneklerinden bir tanesi. Çünkü daha evvel de dediğim gibi Türkiye lojistik olarak İtalya'ya çok yakın bir ülke ve burada çok büyük teknolojiler var, dijitalizasyon çok yüksek ve makul fiyatlarda bir iş gücü var. Genç bir nüfusu var, eğitimli bir nüfusu var. Yani dolayısıyla Türkiye, birtakım şeyleri yerine getirebilecek bütün potansiyele, bütün her şeye sahip.'
İTALYA - TÜRKİYE EKONOMİK İLİŞKİLERİ NASIL?
Bir başka yandan da, Türkiye'de çeşitli sektörlerde 1.500'e yakın İtalyan firması faaliyette bulunuyor. Son 10 yıl içerisinde İtalya'dan Türkiye'ye yapılan doğrudan yatırım miktarı ise yaklaşık olarak 3 milyar dolar seviyesinde yer alıyor.
Önemli iki ticaret ortağı olarak İtalya ve Türkiye'nin ticaret hacmi son 12 ay içerisinde yaklaşık olarak 22 milyar dolar seviyesine gelmiş durumda.
Geçtiğimiz yıl, 977 milyon dolarlık yatırım neticesinde İtalya, Türkiye'ye en fazla doğrudan yatırım yapan ülke olmuştu. Türkiye ve İtalya, salgın öncesinde 20 milyar dolar olan ikili ticaret hacminin 30 milyar dolara çıkarılması hedeflerin arasında yer alıyor.
Ek olarak Ticaret Bakanlığı'nın ülke profili raporuna göre, Türkiye'nin İtalya'ya yakın olması ve komşu olduğu pazarlara girebilmek adına önemli bir merkez oluşturması Türkiye'yi, İtalya için önemli bir yatırım ve ticaret ortağı pozisyonuna oturtuyor. Avrupa Birliği'nin en gelişmiş ekonomileri arasında yer alan İtalya ile Türkiye arasında görülen ilişkilerin birbirini tamamlar nitelikte olduğu dikkatlere çarpan kısım olarak ön plana çıkıyor.
Tekstil-konfeksiyon, deri, makine imalat, gıda işleme ve kimya sektörleri, İtalyan firmalarının iş birliğine son derece açıkken, bu sektörlerin yanı sıra ambalaj, madencilik, mobilya, otomotiv yan sanayi, elektronik, güvenlik sistemleri, mücevherat, haberleşme, mühendislik, lojistik, metal işleme, gemi inşa, enerji, ulaştırma, çevre projeleri, savunma sanayi, sağlık, finansal hizmetler ve turizm sektörleri de işbirliği potansiyelinde dikkat topluyor.