Bankaların tüketicilere otomatik fatura talimatı vermeleri için sunduğu avantajlar, genellikle alışverişte kullanabilecekleri puanlar veya indirimler şeklinde oluyor. Otomatik fatura ödemeleri, tüketiciler için pratiklik ve zaman tasarrufu sağlarken, aynı zamanda düzenli ödemeleri unutmalarını da önler. Ancak, son zamanlarda bankaların otomatik fatura ödemeleri için yüksek faiz talep etmeye başlaması, tüketiciler arasında endişe yaratıyor.
Daha önce otomatik fatura ödemeleri için faiz almayan veya çok düşük faiz uygulayan bankaların, bu politikalarını değiştirerek yüksek faiz talep etmeye başlaması, tüketicileri şaşırtıyor ve mağdur ediyor. Bu durum, ekstrelerini inceleyen ve yüksek tutarlarda "otomatik fatura ödeme faizi" ile karşılaşan vatandaşlar arasında tepkilere neden oluyor. Tüketici derneklerine yapılan şikayetlerde, bankaların bu ani değişiklikleri ve yüksek faiz uygulamalarını eleştiren sesler yükseliyor.
Otomatik ödemeye faiz geldi
ketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkan Vekili Avukat İbrahim Güllü, yaptığı açıklamada, "Yıllarca bankalar, mevduatları çekebilmek için tüketicilerden otomatik ödeme talimatları almaya çalıştılar. Fakat son zamanlarda tüketicilerin kredi kartıyla yaptıkları otomatik ödemelerden faiz ücreti almaya başladılar." şeklinde konuştu. Güllü, bankaların bu uygulamasının tüketiciler üzerinde olumsuz etkiler yarattığını belirtti.
TÜKONFED Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez ise konuyla ilgili şu ifadeleri kullandı: "Bankalar binbir rica ile aldıkları otomatik ödemelerden artık bugün faiz alıyor. Bunun nakit ödeme olduğunu söylüyorlar." Ölmez, bankaların bu yeni uygulamasının, tüketicilerin maddi durumunu olumsuz yönde etkileyebileceğine dikkat çekti.
Bankaların, otomatik fatura ödemeleri için faiz talep etmeye başlaması, tüketiciler arasında büyük bir tepkiye neden olmuş durumda. TÜKONFED yetkilileri, bu durumu yakından takip ederek tüketicilerin haklarını korumak adına gerekli adımları atmaya devam edeceklerini ifade ettiler.
Faiz oranı, diğer birimlerden daha yüksek
Otomatik fatura ödeme faiz oranının kredi kartı faizinden daha yüksek olması, tüketiciler arasında endişe yaratmaktadır. Şu anda, kredi kartı faizleri yaklaşık olarak yüzde 3,74 seviyesindedir, çünkü Merkez Bankası kredi kartı faizlerini yüzde 35 politika faizine sabitlemiştir. Ancak otomatik fatura talimatı faiz oranı yüzde 5 seviyesindedir.
Bankaların kredi kartı bilgilendirme metinlerinde otomatik fatura talimatı faizi istenilebileceğine dair açıklamalar bulunmaktadır. Yani kredi kartı alırken yapılan sözleşmede tüketicilere bu konuda bilgilendirme yapılmaktadır.
Ancak uzmanlar, bu durumun yasalara aykırı olduğunu belirtmektedir. Avukat İbrahim Güllü, "Bu yasal bir uygulama değil, çünkü kredi kartıyla yapılan bu ödemeler alışveriş kapsamında. Yani nakit çekim değil." şeklinde değerlendirme yapmaktadır. Güllü'ye göre, bu uygulama Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu'nun 17. maddesine aykırılık teşkil etmektedir.
Bu durum, tüketicilerin bankalarla olan ilişkilerinde dikkatli olmalarını ve kredi kartı kullanımıyla ilgili sözleşmeleri dikkatlice incelemelerini gerektirmektedir. Tüketicilerin haklarını korumak adına bu tür uygulamaları yakından takip etmek ve gerekirse hukuki destek almak önemlidir.
e-Devlet üzerinden şikayet
Tüketici dernekleri, tüketicilerin ödedikleri ücretlerin geri alınması için tüketici hakem heyetine başvurmalarını önermektedir. Bu sürecin, tüketicilerin haklarını korumak ve haksız uygulamalara karşı mücadele etmek adına önemli bir adım olduğunu vurgulamaktadırlar.
Başvuruların e-devlet üzerinden de yapılabileceği konusunda ise tüketicilere bilgi verilmektedir. E-devlet platformu üzerinden kolayca erişilebilen başvuru sistemi, tüketicilere zamandan ve çabadan tasarruf etme imkanı sunmaktadır. Bu şekilde, tüketicilerin haklarını korumak için gerekli adımları atmaları ve mağduriyetlerini gidermek için hızlı bir şekilde hareket etmeleri sağlanmaktadır.
Tüketicilerin bu hizmetten faydalanarak haklarını aramaları, haksız uygulamaların önlenmesi ve tüketicilerin korunması açısından önemlidir. E-devlet üzerinden yapılan başvuruların etkin bir şekilde takip edilmesi ve sonuçlandırılması, tüketicilerin güvenini artırmakta ve haklarının korunmasına katkı sağlamaktadır. Bu nedenle, tüketicilerin bu imkandan yararlanarak haklarını savunmaları önemlidir.