Ankara'daki Kaza Aslında Sabotaj Mı?

Ankara'da dün meydana gelen tren kazasında yaşanan ihmaller zinciri akıllara kazanın aslında bir sabotaj olabileceği iddiasını getirdi. İşte o kazada yaşanan ihmaller zinciri...

14.12.2018-14:41 - (Son Güncelleme: 14.12.2018-14:30) Ankara'daki Kaza Aslında Sabotaj Mı?

Başkent Ankara dün tren faciası ile sarsıldı. Sabah 06.30 Konya seferini gerçekleştiren yüksek hızlı tren, kalkışından 6 dakika sonra Yenimahalle ilçesine bağlı Marşandiz İstasyonu’nda kılavuz lokomotif treniyle çarpıştı. Burnu havaya kalkan hızlı tren sonrasında üst geçide çarptı. 3’ü makinist 9 kişi yaşamını yitirirken 7’si ağır 92 kişi de yaralandı. Kazayla alakalı ayrıntılara Türkiye gazetesi ulaştı. Olayın altından gene ihmaller zinciri çıktı.

Alınan bilgilere göre, yüksek hızlı trenler sabah sefere başlamadan önce, her gün ‘kılavuz makine’ diye isimlendirilen bir elektrikli lokomotif rayları kontrol ediyor. Trenin seferinden birkaç saat önce yola koyulan kılavuz makine, denetimini yapmasının ardından yuvasına geliyor. Sonrasında hızlı tren hareket ediyor. Kar yağışı gibi kötü hava koşullarında raylar yeniden kontrolden geçiyor.

POLATLI’DAN DÖNDÜRDÜLER

Dün sabah saatlerinde de Konya hattını kontrol eden kılavuz lokomotif Ankara’dan yola koyuldu. Fakat Polatlı’ya giden iki makiniste nedensiz biçimde ‘dön’ çağrısı yapıldı. Lokomotif, 100 kilometre gitmesinin ardından Ankara’ya tekrar geldi ve kazanın olduğu Marşandiz İstasyonu’na yaklaştı. Öne sürülene göre, makasçı Marşandiz İstasyonunda makası yanlış yola verdi. Ve kontrol lokomotifi ile yüksek hızlı tren kafa kafaya çarpıştı.

SİNYALİZASYON SİSTEMİ YOKTU

Yüksek hızlı tren hattının trafiği uzaktan kumandalı. Sinyalizasyon sistemleri ve makas değişimleri merkezden gerçekleştiriliyor. Bazen yazılım, enerji ve program kaynaklı sinyalizasyon hatası olabiliyor. ‘İmba’ diye bilinen bu hallerde hat devre dışı bırakılıyor. Eğer raylarda olağan dışı bir hal varsa, güvenlik sistemi devreye giriyor ve hızlı tren kendi kendine duruyor. Tabii fren, merkezden idaresi sisteminin (TSİ) geçerli olduğu hallerde çalışıyor. Fakat dün bu sistem çalışmadı. Çünkü, Ankara-Sincan arasında trafik, merkezi idareden sisteminden değil merkezden telefonla idaresi (TMİ) sistemiyle idare ediliyordu.

MÜHENDİSLER UYARDI

Hattın yaklaşık 15 kilometrelik başlangıç bölmünde sinyalizasyon sistemi yoktu. Yani, trafik eski usullerle gerçekleştiriliyordu. Milyonlarca liraya mal olan hızlı tren hattının eski sistemle çalışması, makasçının ihmali ve makinistlerin şüphe duyup ‘Kılavuz lokomotif neden burada’ diye soru sormaması faciayı yanında getirdi. Ankara’dan Konya’ya 06.30 seferini gerçekleştirmek için hareket eden hızlı tren, 9 kişiye mezar oldu.

Kazada hatası olduğu belirlenen trafik kontrolör E.E.E, tren teşkil memuru (makasçı) O.Y. ve tren hareket memuru S.Y. sorgulanmak için gözaltına alındı. Bu sırada mühendislerin, sinyalizasyon sisteminin yapılmamasının riskli olduğu hususunda Demir Yolları idarecilerini ikaz ettiği fakat gerekli adımın atılmadığı bildirildi.

Kılavuz lokomotif Polatlı’dan neden çağrıldı? Masakçı yolu neden değiştirdi? Sinyalizasyon sistem neden kurulmadı? Sabotaj gibi ihmaller zinciri tesadüf müydü? Bu sorular, trenin kara kutusunun ve kamera kayıtlarının araştırılmasının sonrasında yanıtını bulacak.

ÖLENLERDEN BİRİ ASTROFİZİK PROFESÖRÜ

Tren kazasında yaşamını yitirenlerden biri de, astrofizik alanında çalışmalar yapan Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Berahitdin Albayrak oldu.

Son Dakika Gündem Haberleri için aşağı kaydırın.

YORUM YAZ..
Modal