Döviz kurundaki artış sebebiyle birçok ürüne zam geldi. Özellikle market ürünleri cep yaktı. Ardından yeni Hazine ve Maliye Bakanı ile açıklanan ekonomik planla birlikte Türk lirası değer kazandı ve birçok sektöre gelen zamlar geri çekildi. Bu durum market fiyatlarına da yansıdı. Şimdi, tüketiciler zamlı dönemde aldıkları ürünleri iade edip indirimli haliyle almak istiyor. Peki, tüketicinin böyle bir hakkı var mı? Tüketici Dernekleri Konfederasyon Başkanı açıkladı. İşte detaylar…
TÜKETİCİLER CAYMA HAKKINI KULLANABİLİR
Tüketici haklarına dayanarak vatandaşlar, hem online hem de gidip market ya da mağazadan aldıkları ürünü iade edebilirler. Alışveriş yapanlar cayma haklarını kullanabilirler. Konu hakkında Tüketici Dernekleri Konfederasyon Başkanından şöyle bir açıklama geldi:
“Bu ürünlerin birçoğu pahalı fiyatlardan alındı. Kanunen 14 gün iade etme hakkı var. Eğer indirimler başlayacaksa -ki birçok kalemlerde görülebilir bu- vatandaş, alışveriş fişini ibraz ederek pahalıya aldığı ürünleri iade edebilir. E-ticarette şartsız iade hakkı var. Fiziki yapılan gıda alışverişlerinde ise, ürün ambalajından çıkmadıysa marketler iade alabilir. Böylece vatandaş, o ürün ucuzlayınca daha uyguna tekrar alabilir”
CAYMA HAKKI NEDİR?
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre haklar, tüketicinin ekonomisini korur ve koşulsuz şartsız cayma hakkı verilir. Cayma hakkı sadece ayıplı mal kriterine dayandırılır. Tüketici bazı hallerde 7 ve 14 günlük sürelerde cayma hakkını kullanabilir ve hiçbir gerekçe göstermesine gerek kalmaz.
Tüketicinin ürün bedelini taksit taksit ödediği durumlarda 7 gün cayma hakkına sahiptir. Eğer ürün üzerinde konut alımı gibi mesafeli satış sözleşmesi yapılıyorsa bu defa cayma hakkı süreniz 14 gündür. Uzaktan yapılan alışverişlerde de 14 gün süre bulunmaktadır.
Özellikle market ürünlerinde eğer üründe herhangi bir hasar, paketi açma veya üründe azalma durumu söz konusu değilse yine hiçbir gerekçe göstermeksizin sadece zamlı aldığı fişini ibraz ederek ürünü iade edebilir.
TÜKETİCİLER HAKLARINDAN HABERDAR DEĞİL
Tüketiciler market ürünü gibi kolay alınabilir ve tüketilebilir ürünler üzerinde bir haklarının olmadığını düşünseler de aslında cayma hakları her ürün için geçerli. Bu konuda satıcılardan şikayetçi olan tüketiciler, sorun çıkarıldığından şikayet ediyor.
Tüketici haklarına göre sizin hasarsız bir ürünü iade ederken satıcıdan herhangi bir tepki almanız söz konusu değil. Böyle bir durumla karşılaştığınızda tüketici haklarına başvurmanız sonucu hem iade işleminizi gerçekleştirebilir hem de satıcının kural ihlali yaptığını bildirmiş olursunuz.