Yerli uçak Hürjet ne zaman uçacak? TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil’den Hürjet müjdesi
Türk mühendislerinin geliştirdiği yerli uçak Hürjet’in ne zaman uçacağı merak ediliyordu. TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil’den Hürjet müjdesi geldi. Peki Yerli uçak Hürjet ne zaman uçacak? İşte Hürjet hakkındaki gelişmeler...
TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil’den Hürjet müjdesi geldi. Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ve üretilecek olan Hürjet’in ilk tanıtımı İngiltere’De bir fuarda gerçekleştirildi. Sesten neredeyse 1.5 kat daha hızlı olacağı söylenen Hürjet hakkında konuşan Kotil, Hürjet’in ilk uçuşu için 1 seneden az bir süre kaldığını ifade etti. Peki Yerli uçak Hürjet ne zaman uçacak?
Yerli uçak Hürjet ne zaman uçacak?
TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, yerli uçak Hürjet’in son durumu hakkında bilgi verdi. Hürjet’in sesten 1.4 kat daha hızlı uçan bir uçak olacağını söyleyen Kotil, "Hürjet tümüyle özgün bir uçak tasarımı, Türk mühendisleri hazırladı. İlk uçuşu 18 Mart 2023'te olacak. 230 günümüz kaldı. Tecrübeli arkadaşlarımız çalışıyor. Bu uçağın motorun GM 404 motoru. Boeing'in yaptığı benzer uçaklar da var. Türkiye'de üretilen ilk jet uçağı. Sesten 1.4 kat hızlı uçacak. Ekipmanları gerçek, çok basit bu. Büyük ekranı var. Tek ekran ve dokunmatik bir ekran. Tüm özellikler içine gömülmüş. Yedek ekranları var, 10 numara teknoloji bu. Kumandasının kolaylığı devrim yapacak.’’ dedi.
Hürjet savunma amaçlı da kullanılabilir
Hürjet’in savunma amaçlı da kullanılabileceğini söyleyen Kotil, ‘’Mühendislerimiz sadece Türk değil. Yurt dışından da getiriyoruz. Malezya, Pakistan'da ofis açtık getiriyoruz. Nijer'e de ofis açacağız. Nijerli olup da Türkiye'de okuyan gençler var, onları eğitip Nijer'deki ofise koyacağız. 200'e yakın yabancı mühendis var. Hürjet'ten 2 tane Nijer'e satış gerçekleşti. Çad'a da satışı gerçekleşti. Eğitim ve savaşa hazırlık uçağı. Yakın destek uçağı, üzerine füzeler ekleyebiliyoruz ve savunama amaçlı da kullanılabiliyor.
ATAK kendi sınıfının en iyisi. 5 ton sınıfının en iyisi. Manevra ve vurma, sıcak havada uçtu. Filipinler'e gitti. Nijer'e de yakında gidecek. Hürjet'te Kanada motoru var 1600 beygir. Aviyonikleri Aselsan'a ait.’’ diye konuştu.
Aksungur hava 50 saat kalabiliyor
Bir diğer yerli uçak Aksungur’un hava 50 saat kadar kalabildiğini söyleyen TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, ‘’Milli Muharip yüzde 100 yerli olmak zorunda. Öbür cihazları yüzde 100 yerli yaparsanız pahalı oluyor. Hürjet'in iniş takımını İtalyanlara yaptırdık. Yerlilik olayı stratejik bir konu.
Aksungur 50 saat havada kalabiliyor. 35 bin feette operasyon yapıyorlar. Pilot uyuyor, uçak uyumuyor, pilot yerde çalışıyor.
Milli Muharip uçak 2028'de teslim edilecek. Önce F16 motoru kullanılacak. Sonra da kendi motorumuzu kullanacağız. Biz dünyanın birikimini kullanıyoruz. Türkiye şu anda teknisyen verme sayısında limit yok. TUSAŞ kendi yetiştiriyor. Mühendiste de limit yok. Malezya elektronikte ileride, Malezyalı mühendisleri çalıştırıyoruz. Pakistanlılar akışkanlarda ileride onları kullanıyoruz.’’ sözlerine yer verdi.