10.07.2016-22:03 (Son Güncelleme:30.11.-0001-00:00)

Türkiye'nin Sınır Güvenliği Ona Emanet

Genelkurmay'dan Türkiye'nin ilk hava gemisi "Kuzgun 1" ilgisi ASELSAN ve Genelkurmay ile görüşmeler olumlu geçti..

Türkiye'nin havacılık alanında uzman mühendisleri tarafından 2007 yılında kurulan Kuzgun İleri Teknoloji Şirketi tarafından tamamı yerli imkanlarla tasarlanan Kuzgun-1 ve Kuzgun-A1 adlı hava gemilerine Genelkurmay Başkanlığı ve ASELSAN aradan geçen 10 yılın ardından ilgi göstermeye başladı.

Türkiye'nin ilk insansız havagemisi (zeplin) Kuzgun 1'i hayata geçiren Makine Yüksek Mühendisi Yücel Demir, Türkiye'nin başta sınır güvenliğini sağlamak için ihtiyacı olan zeplinlerin üretilmesi için hazırladığı prototipin detaylarını her iki kurum ile de paylaştı. Hudut karakollarının güvenliğinin, ASELSAN'ın üreteceği insansız balonlu gözetleme sistemi ile sağlanması planlanırken Demir, projeye Kuzgun'un da dahil edilmesi için önümüzdeki hafta ASELSAN ile bir görüşme daha yapacaklarını kaydetti.

2005 yılından bu yana insansız havagemisi projeleri üzerinde çalışan Demir, ASELSAN ve TAİ'de uzun yıllar görev yaptıktan sonra 2005'te TAİ'deki görevinden ayrılarak Türk mühendislerle birlikte Kuzgun İleri Teknoloji Şirketi'ni kurdu.

İLK İNSANSIZ HAVA GEMİSİ KUZGUN-1 2006'DA YAPILDI

Türkiye'nin bugün sınırda gözetleme yapmak için ihtiyaç duyduğu zeplinlere yönelik ilk çalışmalarını 2006 yılında başlatan Türk mühendisler Türkiye'nin ilk insansız havagemisi Kuzgun-1'i ve ilk yere bağlı havagemisi Kuzgun A1'i de bu tarihlerde tasarlayıp üretti.
Kuzgun serisi havagemilerinin tasarımları "modüler insansız hava aracı-TR 2011 03453 B" patenti ile koruma altına aldı. Kuzgun havagemilerini yine o dönemde KOSGEB ve TÜBİTAK da destekledi. Tasarımlar yurtdışında da çeşitli ödüller aldı.

90 PUANLA KABUL EDİLDİ, ONAY VERİLMEDİ

Yüksek Mühendis Demir daha sonra projelerini hayata geçirebilmek ve seri üretim gerçekleştirebilmek için 2011 yılında Ankara OSTİM Organize Sanayi Bölgesi ile işbirliği yaptı.

Burada bir proje hazırlanarak Savunma Sanayi Müsteşarlığı'na (SSM) sunuldu. SSM projeye 90 puan vererek kabul etti ve projeye TAİ'nin de katılarak birlikte çalışılmasını istedi. Süreç içerisinde tamamlanan yere bağlı havagemisi Kuzgun-A1 TAİ'nin ana yükleniciliğinde 'Yere Bağlı İnsansız Keşif Gözetleme Sistemi' olarak 2013 Mayıs'ında SSM'ye OSKUN adıyla teslim edildi.

Yaklaşık 3 yıldır onay bekleyen projeye onay verilseydi 25 metre büyüklüğünde, 3 bin metrede uçabilen, havada 14 gün civarında kalan, gece gündüz kameraları bulunan bir zeplin hayata geçirilmiş olacaktı.

ÇAREYİ CUMHURBAŞKANI'NA YAZMAKTA BULDU

Son dönemde özellikle Suriye sınırında yaşanan olaylar ve başta PKK terör örgütüne yönelik bölgedeki operasyonlarda gözetleme ve keşif uçuşları için zeplinlere ihtiyacın bulunmasının anlaşılması üzerine, Demir yeniden harekete geçerek geçtiğimiz yıl Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan ile Milli Savunma Bakanı ve Genelkurmay Başkanı'na birer dosya göndererek yaşanan gelişmeleri anlattı.

Demir'e Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) üzerinden konunun SSM'ye yönlendirildiği ve Müsteşarlığın dosya ile ilgileneceği bilgisi verildi.

Bu tarihten sonra da Demir, bu yılın ocak ve haziran aylarında Genelkurmay Başkanlığı'na çağrılarak proje hakkında kendisinden brifing alındı. Demir son olarak da Türkiye'nin zeplin ihtiyacını karşılamak için üretime geçecek olan ASELSAN ile bayram öncesi bir görüşme gerçekleştirdi. Önümüzdeki hafta yine ASELSAN yetkilileriyle görüşecek olan Demir'in Kuzgun projesinin projede hayata geçirilmesi de gündemde...

Haber365
bilgi@haber365.com.tr