05.03.2020-15:08 (Son Güncelleme:05.03.2020-14:52)

Türkiye'nin Çin'e Hazır Giyim İhracatı Yüksek Maske Talebinin Tesiriyle Yüzde 500 Arttı

Türkiye'den Çin'e yapılan hazır giyim ve konfeksiyon dış satımı, bu ülkeden gelen tek kullanımlık maske isteğinin tesiriyle şubat ayında neredeyse yüzde 500 artış göstererek 30 milyon 500 bin dolara ulaştı.

Yeni tip coronavirüs salgınının meydana geldiği Çin'e tek kullanımlık maske satışı, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün bu ülkeye dış satımının rekor seviyeye ulaşmasını sağladı. Sektörün Çin'e yaptığı dış satımının neredeyse yarısı maske satışı oluşturdu.

Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre, şubat ayında Türkiye'den Çin'e yapılan dış satımın geçtiğimiz senenin aynı ayına kıyasla yüzde 12 azalarak 144 milyon dolara geriledi.

Bu ülkeye ihracat bütün sektörlerde azalış gösterirken hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı neredeyse yüzde 500 artış kaydetti. Şubat ayında Çin'e düzenlenen hazır giyim ve konfeksiyon ihracat 5 milyon 96 bin dolardan 30 milyon 500 bin dolara ulaştı.

Bu artışla beraber coronavirüs salgını sebebiyle tek kullanımlık maskeye yönelik yüksek talep belirleyici bir etken oldu. Türkiye'den Çin'e tek kullanımlık maske dış satımı, şubat ayında 13 milyon 527 bin dolar olarak kaydedildi.

Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Burak Sertbaş, en büyük maske üreticisi olan Çin'e geçtiğimiz senenin şubat ayında maske dış satımı yapılmadığını, bu senenin aynı ayında da 13 milyon doların üstünde satış yapıldığını belirtti.

"Bu anlık bir durum. Çin'deki durum geçince bu rakamlar yine düşecektir." belirten Sertbaş, Türkiye genelinde hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının ocak-şubat döneminde geçtiiğmiz seneye kıyasla yüzde 10 artış gösterek 3 milyar doların üzerine ulaştığını, bunda coronavirüs salgınının etkili olabileceğinden söz etti.

Salgının küresel ekonomiye tesirleriyle beraber sağlık boyutuna vurgu yapan Sertbaş, "keşke olmasaydı" ifadelerini kullandı.
Coronavirüs salgınından Türkiye'de olumlu etkilenecek sektörlerin başında hazır giyim ve konfeksiyonun olduğunun altını çizen Sertbaş, ifadelerine şöyle devam etti:

"Herhangi bir ihracatçı ülkenin piyasadan çekilmesi illa ki bize yarayacak ancak 'Çin'deki bütün üretim durdu, bütün satışlar Türkiye'ye gelecek' diye bir şey söz konusu değil. Rehavete kapılan arkadaşlarımız var. Çin'deki durum bizim yeni pazar arayışlarımıza, başka bölgelere yoğunlaşmamıza engel olmasın. Çin'den bize yönelenler olacaktır ama bu gelip geçici olabilir. Mart rakamları bütün sektörler adına bize daha net sonuçları verecektir. Biraz daha beklemek gerektiğini düşünüyorum."

"Ön izin şartı yerinde bir karar"

İzmir'de maske üretenbir şirketin yönetim kurulu başkanı Hasan Seçkin de doğrudan ihracat yapmadıklarını, kendilerinden ürün alan bir takoım şirketlerin bunları Çin'e sattıklarını belirtti.

Şubattaki ihracatı maske üreticilerinin değil, "piyasadan ürün toplayan fırsatçıların" yaptığını belirten Seçkin, maske dış satımına ön izin koşulu getirilmesinin doğru bir ksrar olduğunu dile getirdi.

Seçkin, "Ağırlıklı olarak bizim gibi üreticilerden toplayıp ihracat yapan aracı firmaların olduğunu duyuyoruz. Depolardaki ürünlerimiz bu aracı firmaların çekmesiyle azalınca fiyatlar arttı. Bu kapsamda başta maske olmak üzere bazı sağlık ekipmanlarının ihracatının Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun ön iznine bağlanmasını son derece olumlu buluyoruz." dedi.

Önceliklerinin daima sağlık kurumları olduğunu ifade eden Seçkin, "Önceden günde 8 saat çalışan fabrikalarımız şimdi 7 gün 24 saat çalışıyor. Türkiye'nin her yerinden talep geliyor. Gelen müşterilere de en erken ekim ayında ürün teslimi yapacağımızı söylüyoruz." diye konuştu.


Haber365
bilgi@haber365.com.tr