11.01.2024-14:16 (Son Güncelleme:11.01.2024-14:16)

Türk tekstili yeni kararlar alarak, gözünü dünyada 1 numara olmaya dikti!

Dünyada yapay zeka, büyük bir hızla ilerlemeye devam ediyor. İklim değişikliği ve dijital dönüşümlerinde meydana gelen değişiklikler, Türk tekstil sektöründe de değişime ayak uydurma zorunluluğunu beraberinde getirdi. Tasarımdan üretime kadar, birçok alanda projelere başlandı. Yapay zekanın Türk tekstilinde geldiği konum ve kullanım aşamalarını sizler için araştırdık. İşte detaylar…

2024 yılının başlaması ile birlikte; tekstil, deri ve giyim sektörlerinde yeniliğe dayalı iş modelleri ve katma değeri yüksek ürünlerin üretilmesi, rekabet gücünün artırılması ve sosyal sorumluluk bilincinin yaygınlaştırılması yönünde çalışmalara başlandı. 2024 ile 2028 yılları arasında hükümet tarafından alınan 12. Kalkınma Planı hedeflerinde,"teknik tekstil" üretim metotlarının tercih edilmesiyle birlikte teknoloji seviyesinin artırılması ve standardının oluşturulması yönünde atılan adımlar dikkat çekti. Atılan adımlar doğrultusunda özellikle Avrupa Birliği (AB) ülkelerine ihracat yapan sektörlerin Avrupa Yeşil Mutabakatı'na uyum yolunda gerekli mevzuat değişikliklerinin hızla yapılması isteniliyor.

Tekstil ihracatında ilk üç hedefleniyor!


Türkiye’nin tekstil karnesine bakıldığı zaman, karşımıza çıkan veriye göre, dünya tekstil ihracatında ülke bazlı sıralamada 4'üncü, hazır giyim ihracatında ise 6'ncı sırada yer alıyor. Yeni yılda atılacak adımlar doğrultusunda bu sırada ilk üç hedeflenirken, rekabet için kaliteyi düşürmeden yani kalite konusunda herhangi bir taviz vermeden "moda/marka" eksenli ve "katma değeri yüksek ürünler" üretilmesi hedefleniyor. Tekstil sektörüne dair, yeni nesil üretim teknolojilerine ve makinelerine yapılan yatırımların artırılmasıyla birlikte pazara sunulan ürünlerin uzun ömürlü ve geri dönüştürülebilir, büyük ölçüde geri dönüştürülmüş liflerden üretilmiş, zararlı maddelerden arındırılmış, sosyal haklara ve çevreye karşı duyarlı, onarım hizmeti yaygın olması öncelikler arasındadır. AB pazarına ulaştırılan ürünlerin, sürdürülebilir hale gelmesi hedefleniyor. Sektörde yer alan ürünlerin dayanıklı, kaynak verimliliğinde artış, tek kullanıma izin verilmemesine, satılmayan dayanıklı malların imhasının yasaklanması ayrıca dijital pasaportlar, etiketleme ve filigranlar gibi çözümler dahil ürün bilgilerinin dijitalleştirilmesine kadar pek çok dönüşüm öngörülüyor ve hedefleniyor. Alınan yeni kararlar ile Türk tekstilinin dünya çapında en önemli konuma gelebileceği de tahmin ediliyor. Sürecin hızla başlaması ve sisteme geçilmesi Türk tekstili için önemli bir ivme kazancı olacaktır.

Dünya markaları tekstilde değişim ve dönüşüme geçti!


Dünya çapında yaşanan tüm bu değişim ve dönüşüm süreci, dünyaca ünlü markaların adımları da yakından takip ediliyor. Yeşil çevreci ve dijital dönüşümü önemseyen firmalar, tasarım ve üretim süreçlerinde de değişikliğe gidiyor. Dünyadaki tekstilden birkaç örnek vermek gerekirse; ‘‘H&M, üretimde 3D baskı kullanarak, üretim sürecini daha verimli ve çevre dostu hale getirmeye odaklandı. Nike, yapay zeka kullanarak üretim süreçlerini düzenleyerek ve çevresel etkileri azaltmayı amaçladı. Hugo Boss, nesnelerin interneti, dijital görüntüleme ve hatalarıen aza indirmek adına yapay zeka teknolojilerini kullanmayı ve insanın teknolojiyle etkileşim halinde olmayı planlıyor. Levis de üretimde dönüştürülmüş malzemelerden yararlanmayı ve kaynakların daha verimli kullanılmasını içeren çalışmalarına başladı. Gelecek dönemde modaya da yön vermesi beklenen bu adımların Türkiye'deki süreçlere de hızla başlanması gerektiği yönünde de kararlar alındı’’

Haber365
bilgi@haber365.com.tr