Türkiye dokuz gündür orman yangınlarıyla canla başla mücadele ediyor. 32 ilde 180 yangın kontrol altına alındı, 5 ildeki 14 noktada devam eden yangınlara müdahale sürüyor. Orman yangınlarında en fazla hayvanlar, ağaçlar ve vatandaşlar olumsuz etkilendi. Sosyal medya üzerinden asılsız bilgiler dolaşmaya ve Türk Hava Kurumu’nun uçakları neden kullanmadığına dair provokatör paylaşımlar yapılmaya devam ediyor.> Peki, THK uçakları yangınlarda neden kullanılmadı sizin için derledik.
GEÇMİŞTE NE OLDU, NELER YAŞANDI?
THK’nın adı geçmiş yıllarda da yolsuzlukla anıldı. Ancak THK 2009 yılında başkanlığa seçilen emekli Tümgeneral Osman Yıldırım’la tamamen değişti. Osman Yıldırım Vakfını kurarak bu vakfa 13 anonim şirketi kurdu.
UÇAKLAR BANKALARA İPOTEK EDİLDİ
Kurulan 13 şirket üzerinden 17 ayrı bankadan 800 milyon Türk Lirası kredi kullanıldı. Ve bu krediler karşılığından THK bütün taşınmazları ve uçaklar dahil çok fazla araç bankalara ipotek edildi.
USULSUZLÜK VE YOLSULUKTAN 9 KİŞİ TUTUKLANDI
Ekim 2014 yılında yapılan yolsuzluklar ve usulsüzlükler ortaya çıkınca Orhan Yıldırım ve Gökçen Havacılık Genel Müdürü gibi birçok sorumlu yolsuzluktan gözaltına alındı. 2014 Kasım ayında Osman Yıldırım ve oğlunun da aralarında bulunduğu 9 kişi tutuklandı. Osman yıldırım daha önce kendisini THK Vakfı Mütevelli heyeti başkanı seçtiği için cezaevinden üstünlüğünü koruyarak THK’yı yönetmeye devam etti.
‘BENDEN İZİNSİZ THK'YA ÖDEME YAPAMAZSINIZ’
Osman Yıldırım kendisini THK Vakfı Mütevelli heyeti başkanı vasfıyla cezaevinden bankalara, ‘Benden İzinsiz THK’ya ödeme yapamazsınız!’ diyerek ihbarname gönderildiği öğrenildi. Osman Yıldırım kardeşi İbrahim Yıldırım’ın kendisine danışman olarak atadı. Osman Yıldırım THK Üniversitesi yönetimi ve rektörünü görevden alarak eşini Estetik Cerrahını Üniversitesi’nin Mütevelli Heyeti Başkanı, Kardeşini, eniştesini yeğenini ve arkadaşını THK Vakfı yöneticisi yaptı.
YARGI SÜRECİ HENÜZ TAMAMLANMADI
30 Ekim 2014 tarihinde Türk Hava Kurumu (THK) Başkanı Osman Yıldırım’ın da aralarında bulunduğu 9 kişi, “kurumda bazı usulsüz işlemler yapıldığı” iddiasıyla başlatılan operasyon kapsamında gözaltına alındı. Ardından yapılan sorgulamalardan sonra ise aralarında Osman Yıldırım ile oğlu Emre Yıldırım olmak üzere 5 kişi “rüşvet”, “ihaleye fesat karıştırmak” ve “mal varlığı değerlerini aklamak” suçlamasıyla tutuklandı.'' >Türk Hava Kurumu’nu batırmakla suçlanan isimler daha sonra tahliye edildi. Ancak yargı süreci henüz tamamlanmış değil.
VACİT ÖKTEM ‘ELİMİZİ KOLUMUZU BAĞLADI, BİZE ATATÜRK'ÜN EMANETİ OLAN KURUMU KAPATTIRMAK İSTİYOR’
Osman Yıldırım, THK’yı aile şirketine çevirdi. Böylelikle yönetimler iş yapamaz hale geldi. THK yönetilemez hale geldi. Bu dönemde başkan Vacit Öktem bu işleyişe tepki göstererek, ‘Elimizi kolumuzu bağladı, Bize Atatürk’ün emaneti olan kurumu kapattırmak istiyor.’ İfadelerini kullandı.
2018 YILINDA TKY’YA KAYYUM TALEBİ
Türk Hava Kurumu’nun sonraki yıllarda da kurum borç krizi ve yeni yolsuzluk iddiaları ve yönetim krizleriyle deprem etkisi yarattı. 2018 yılında THK yönetimi dilekçe vererek kuruma kayyum atanması talep edildi.
THK’nın 1,8 MİLYAR BORCU VAR
Türk Hava Kurumu şuanda Kayyum tarafından yönetiliyor. Kurumun 1.8 milyar borcu var. THK’nın tüm mal varlığı ipotek altında olduğu biliniyor. THK şuan hiçbir uçağı yenilenmemiş , modernize edilmemiş hurda uçakları ile dolu olduğu bilgisine ulaşıldı. THK Kayyum Heyeti Başkanı Cenap Aşçı’nın birkaç gün önce Sabah gazetesine verdiği demeçten kurumun son halini yansıtan bilgileri aktararak paylaşalım: ‘2019’da yönetim krizi vuku bulmuş, mali kriz had safhaya gelmiş, biz de Medeni Kanun’a göre kayyum heyeti olarak buraya atandık. Kurumun 10 tane bankaya 1.5 milyar lira borcu bulunuyor. Borçlarımızı yapılandırdık ve bunları belli bir takvime göre ödeyeceğiz’ ifadelerini kullandı.
'GELEN UÇAKLARIN BAZILARINI GETİRİR GETİRMEZ BOZMUŞLAR. İNİŞ TAKIMLARINI KIRMIŞLAR'
Türk Hava Kurumu ile ilgili mesele bunlardan ibaret değil. Yeni yönetimin geçmişe dönük dile getirdiği diğer suçlamalar şöyle;
-2009/2011 yılları arasında alınmış alınan uçakların en eskisi 1969, en yenisi 1988 model.
-9 uçaktan üçünü getirir getirmez bozmuşlar. İniş takımlarını kırmışlar, motorlarını bozmuşlar. Bilmedikleri için. Bu uçaklar daha gelir gelmez atıl duruma düştü.