Tam gün eğitim nedir, ne demektir? Tam gün eğitimin faydaları
Ülkemizde senelerce eğitimin bir numaralı sorunu olan ikili eğitim sistemi yeniden gündeme geldi. İkili eğitim sisteminin tartışma konusu olmasının ardından birçok vatandaş tam gün eğitime dair detayları araştırmaya başladı. Peki, tam gün eğitim nedir? Eğitimde tekli sistem nedir, faydaları nelerdir? İşte detaylar...
Ülkemizdeki eğitim kurumlarının birçoğu, öğrenci sayısına yetecek kadar dersliği veya öğretmeni olmadığından dolayı sabahçı - öğlenci olacak şekilde 2 ayrı gruplarda eğitim veriyor. BBC Türkçe'ye açıklamalar yapan eğitimcilerin birçoğu ikili eğitim sisteminin yerine yalnızca tam gün eğitim sistemi uygulanmasından yana olsalar da bu sistemin devreye sokulması için gerekli şartların olup olmadığı konusunda fikir ayrılıkları yaşıyorlar.
Konuyla ilgili açıklama yapan Eğitim-Sen Genel Başkanı Kamuran Karaca, ülkemizdeki bütün kurumlarda tekli sistemin uygulanabilmesi için minimum 140.000 dersliğin açılması gerektiğini belirtti.
Eğitim Bir-Sen Genel Başkanvekili Latif Selvi'yse ilkokul, ortaokul ve lise düzeylerinde toplam 60.000, okul öncesi kurumlarda ise 14.000 olacak şekilde toplam 74.000 yeni dersliğe ihtiyaç duyulduğunu düşünüyor.
Ayrıca gerek eğitimciler gerek veliler, tekli sistemin uygulanması için okullarda ihtiyaç duyulan fiziki şartlar tamamlanmadan, hazırdaki okulların söz konusu kapasite artışını kaldıramayacağına inanıyor.
Sevindiren haber!
Konuyla ilgili açıklama yapan Başkan Yıldırım, "2'li eğitim öğrencilerin bilgileri sindirmesinin önünde engel olan sıkıştırılmış bir eğitim sistemidir. Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) ülkeleri arasında tekli sistemle eğitim vermeyen tek ülke biziz. Tekli sistem öğretmenleri, öğrencileri ve velileri bezdiren bir durumdur." dedi.
Eğitimde tekli sistem uygulanması halinde teneffüslerin dinlenme sürelere uzayacak, veliler servis ücretinden kurtulabilecek ve öğrenciler okulda daha çok zaman geçirerek dışarıdaki tehlikeli durumlardan uzak durabilecekler.
"Siyasi söylemler yeterli değil"
BBC Türkiye'ye açıklama yapan Eğitim-Sen Genel Başkanı Kamuran Karaca, öğrenciler hem zihinsel hem de bedensel gelişimleri açısından hep tekli sistemi önerdiklerinin altını çizerek:
"Öğrencinin yeterli uyuyabilmesi ve sağlıklı beslenebilmesi için tam gün eğitimin birden fazla iyi yanı bulunuyor. Ancak tam gün sistemine geçilmesi için 140.000 yeni derslik yani sekiz yüz tane yeni okul gerekiyor. 15 milyon öğrenci toplam 554 bin derslikte eğitimlerini alıyor fakat söz konusu derslikler tekli sisteme geçilmesi için yeterli değil."
Ayrıca Karaca derslik ihtiyacının yanı sıra yeni öğretmenlere de ihtiyaç olduğunu belirtiyor. Siyasal söylemlerin bunların gerçekleşmesi için yeterli olmadığı belirten Karaca, "Kaynak aktarımları, öğretmen ve yardımcı personel alımları gibi alt başlıkların yanıtlanması gerek. Söz konusu hedef adına atılacak adımları da açıklamak gerekli. Eğitim çevrelerinin fikirlerine başvurarak kesin bir plan yapılmalı" ifadelerini kullandı.
Öğrencilerin şiddet eğilimleri artıyor!
Geçtiğimiz yıla dek Karabağlar'da 2'li sistemle psikolojik danışman olarak çalışan bir eğitimci, okulda bir yıldır tekli sistem uygulandığını ve bu süreçte yaşanan değişimleri şöyle aktarıyor:
"2'li sistemde sınıftaki öğrenci sayısı 24 iken, tekli sisteme geçişle aniden 34'e yükseldi. Birçok öğrenci öğretmen değişimi yaşadı. 6 ila 9 yaş aralığındaki ilkokul öğrencileri öğretmenlerini taparcasına çok seviyorlar. Yaşlarından dolayı da söz konusu değişikliği kayıp olarak değerlendiriyorlar.
Değişiklikle birlikte öğrenciler şiddete daha çok meyilli hale geldiler. Mesela önceki seneye dek koridorda bu denli gürültü ya da kavga yaşanmazdı. Şimdi yapılan değişimlerin ardından öğrencilerin yaşadığı bu olumsuz davranışları nasıl çözeceğimizi bilmiyoruz."
Türkiye eğitimde OECD standartlarına yaklaşıyor!
Eğitim Bir-Sen Genel Başkanvekili Latif Selvi, son on beş sene içerisinde ülkemizdeki derslik sayılarında %15 artış yaşanarak eğitim seviyesinin OECD'ye yaklaştığını ancak buna rağmen eğitim kurumlarının neredeyse %16'sında iki sistemin devam ettiğini belirtiyor.
Öğrenci Veli Derneği gerçekçi bulmuyor!
Veli-Der Başkanı Feray Aydoğan, derneği kurdukları günden bu yana bütün kurumların tekli sisteme geçmeleri için uğraştıklarını ancak şuanki koşullardan dolayı bunun zor olduğunu belirtiyor:
"Eğitim için ayrılmış olan bütçe her geçen yıl düşerken, bütün kurumların tekli sisteme geçmesi için hiçbir çalışmayla karşılaşmıyoruz. Yıllardır neredeyse bütün milli eğitim bakanları tekli sisteme geçileceği sözünü veriyor ancak hiçbir sonuç alınmıyor."
4+4+4 sisteminin veliler üzerindeki etkisine de değinen Aydoğan, "4+4+4 sistemi öncesinde her mahallenin tek bir okulu olurdu ve tekli sistem oranı daha yüksekti. Yeni sistemle ilköğretim ile ortaokul ayrıldığından dolayı kimi yerlerde ortaokul hiç yok." ifadelerini kullandı.