22.02.2024-09:47 (Son Güncelleme:22.02.2024-17:39)

Ramazan öncesinde harekete geçtiler: Fırsatçılar ürünlere yüzde 20 zam yaptı

Her yıl Ramazan ayı öncesinde yapılan zam fırsatçılığı bu yıl da kendisini gösterdi. Maaşlara yapılan zamları bahane ederek raflardaki ürünlerin fiyatını artıran fırsatçılar, bu kez Ramazan ayında sıkça tüketilecek olan bakliyat ve kahvaltılık ürünlere ortalama yüzde 20 zam uyguladı.

Marketlerdeki fiyatlara bu kez Ramazan tarifesi uygulandı. Her yıl Ramazan Ayı öncesinde zamları arka arkasına sıralayan fırsatçılar bu yıl da bu heveslerinden geri kalmadı. Hafta başından itibaren toptancılarda bakliyat ve kahvaltılık ürünlere yapılan yüzde 10’luk zam yapılan zam, marketteki fiyatların ortalama yüzde 20-25 oranında artmasına sebep oldu.

Market raflarına Ramazan tarifesi

Fiyat araştırması için Bayrampaşa Kuru Gıda Hali'ni ziyaret eden Türkiye gazetesinden Kaan Zenginli, toptancıların bazılarının artan fiyatları normal karşıladığını, diğerlerinin ise ramazan fırsatçılığını doğruladığını belirtti.

Akaryakıt bahane edildi

Toptan bakliyat satışı yapan Ahmet Çeliköz, yılbaşından bu yana tüm bakliyat ürünlerine yüzde 20 zam geldiğini belirterek, "Bakliyat rekoltesinde ciddi düşüşler olmadı, ancak çok yüksek mahsul de alınamadı. Fiyat artışlarında en büyük sebep akaryakıt fiyatları oldu. Anadolu'dan İstanbul'a bir kamyonun gelmesinin maliyeti yükleme ve boşaltma dahil 70-80 bin lirayı buluyor. Bu da fiyatlara zam olarak yansıyor." dedi.


Toplu olarak alım yapmışlar

Yine halde toptancılık yapan Şehmuz Güneş, zamların normalden fazla yapıldığını ifade ederek, "Bu ekonomik şartlarda her ürüne her ay zam zaten geliyor. Ancak ramazan ayı biraz da 'stokçulukların fırsat ayı' oluyor. Toptancı ürünü ocak ayı başında yüklü alıp stokluyor. Şubat ayı başı itibarıyla ufak ufak zam yapmaya başladı. Bu hafta başı bakliyat grubuna yüzde 10 zam geldi. Ramazana kadar da yüzde 10 zam daha yapılır." dedi.

Yetkililer depoları kontrol etsin

Güneş, bu durumun çözümü olarak ise "Zabıta ya da ticaret bakanlığı yetkilileri gelip toptancı depolarını kontrol etsin. Hangi ürün, ne zaman ve ne kadar girmiş; şu an kaç liraya satılıyor baksın." diye konuştu.

Yapılan zamların toptancı halinde olduğunu, perakendecinin de ayrıca zam yapacağını söyleyen Güneş, "Halden çıkan ürüne toplu yüzde 10 zam dışında, markete girene kadar yüzde 10 daha biniyor. Toptancıların yaptıkları zamlar devede kulak kalıyor. Asıl yükseliş marketlerde. Ramazan ayı öncesi raflarda etiketler sürekli değişiyor." ifadelerini kullandı.

Şampiyon zeytin

Ramazan öncesi marketlerdeki yoğunluk artarken, birçok market zinciri her hafta etiket değişikliklerine gitmeye başladı. Özellikle temel gıda ürünlerindeki fiyat artışları dikkat çekiyor. Kahvaltılık kategorisinde zeytin fiyatları ön plana çıkarken, kilosu 190 liradan 300-330 liraya kadar çıktı. Zeytinin kalitesine göre değişen fiyatlar sektörde konuşuluyor.

Sektör temsilcileri, zeytin mahsulünde sorun olmadığını, ancak bazı büyük firmaların fiyat oyunlarına başvurduğunu iddia ediyor. Öte yandan, ramazan sofralarının vazgeçilmezi hurma fiyatlarında da ciddi yükselişler gözlemleniyor. Kalitesine bağlı olarak değişen hurma kilosu geçen yıl 250 lira iken, bu yıl ortalama olarak 550 liraya kadar yükseldi.

Ramazan menüleri de nasibini aldı

Kırmızı et fiyatlarındaki artışın ardı arkası kesilmiyor. Bu yıl başında 370 lira olan kuşbaşı etin kilosu, günümüzde marketlerde 520 liraya, kasaplarda ise 600-650 lira bandına kadar çıktı. Et fiyatlarındaki bu yükseliş, iftar sofralarına da yansıdı. Dışarıda oruç açmak isteyenleri yüksek fiyatlar bekliyor. Geçen yıl kişi başı 400 lira civarında olan ramazan menüleri, bu yıl 800 liradan başlıyor. (Haber7)

Haber365
bilgi@haber365.com.tr