Yatırımcı ve iş insanlarının sık sık takip ettiği PMI endeksi ile ilgili detaylar oldukça merak ediliyor. PMI verisinin nasıl ölçüleceği, ne işe yaradığı ve ne anlama geldiği ile ilgili tüm detaylara haberimizden ulaşabilirsiniz.
PMI ne demek
Uzun adı Purchasing Managers'Index olan PMI Satın Atma Yöneticileri Endeksi olarak dilimize çevrilmektedir. İş insanlarının satın alma yöneticilerinin içinde bulunduğu anket sonuçlarına göre belirlenen bir endekstir. PMI endeksi ülke ekonomisinin ne durumda olduğunu tahmin edebilmek için kullanılmaktadır. Resmi raporlar yayınlanmadan önce duyurulması ve aylık olarak bilinmesi avantajlı hale getirir. Dünya genelinde takip edilen bir endekstir.
Purchase ne demektir
Purchase kelime anlamı olarak kazanmak, toprak geliri, elde etmek gibi anlamlara gelir ancak ekonomi alanında satın alma anlamında kullanılmaktadır. Satın alma yöneticilerinin fikirleri ile ölçülmektedir.
PMI nasıl ölçülmektedir
Satın alma ile ilgili tüm endekslerin ekonomiye olan katkısını görebilmek için ortalama bir katılım ile ölçülmektedir. Yer alan değer ve oranlar şu şekilde belirlenmiştir;
-Girdi stoku %10
-Tedarik teslim süresi %15
-İstihdam miktarı %20
-Üretim miktarı %25
-Yeni sipariş miktarı %30
Endeksi oluşturan tüm bu belirtilen değerler satın alma yöneticilerinin katıldığı ve fikir beyan ettiği anketler sonucunda ortaya çıkarılır. Satın alma yöneticileri bağlı bulundukları şirket için istihdam ve stok bilgisi, üretim, sipariş, tedarik süresi ile ilgili bilgileri sunar. Tüm bu bilgilerin yanında yöneticilere geçmişte olan sonuçlar ve gelecekten beklentileri de sorulur. Tüm elde edilen veriler sonucunda PMI endeksi ortaya çıkarılır. Yapılan endeks şirketler için her ay düzenli olarak tekrarlanır. PMI endeksi ortalaması ise 50 olarak belirlenmiştir. Eğer şirket nezdinde yapılan sonuç 50'den büyükse şirket büyüme eğiliminde, 50'den küçük ise küçülme eğiliminde olduğu düşünülür.
PMI verisi önemi
PMI endeksi dünya genelinde yapılmakta olduğu için şirketler küresel olarak ekonomi ile ilgili bir bilgi edinebilirler. Endeks, resmi duyurulardan önce yayınlandığı için şirketlerin takip edebilmesi daha kolaydır. Endeks, aylık olarak tekrarlandığı için şirketlerin güncel verileri ortaya çıkar ve gidişatı öğrenmek daha kolay olur. Endeks aynı zamanda küresel anlamda ekonomi tarafından takip edilen bir endeks olduğu için ekonominin büyüdüğünü ya da düşüşte olduğunu ortaya çıkarabilir. İnşaat, imalat ve hizmet sektörlerine ait bilgiler toplanmaktadır. Sektörler arasında farklılıklar oluşsa da endeks sayesinde ülkelerin üretim yüzdeleri ile ilgili bilgiye sahip olmak mümkün olabilmektedir.