15.10.2021-10:28 (Son Güncelleme:15.10.2021-11:36)

Paketi Aynı, İçindeki Daha Küçük, Fiyatı Daha Pahalı!

Artan fiyatlardan nasibini yine tüketici aldı. Üreticiler ürünlerinde gramaj azaltıyor ama fiyatları düşürmüyor hatta o ürünleri zamlı fiyattan satıyor.

Artan hammadde fiyatları üreticileri düşündürüyor. Ürünlerine zam uygulayarak müşteri kaybetmek istemeyen firmalar çözümü başka yollarda arıyor. Fiyatlarını sabit tutmaya çalışırken ürünlerin gramajlarını azaltıyor. Ürünleri küçülten bazı firmalar, ambalaj boyutunu değiştirmiyor. Tüketicinin aynı parayı ödediği ve çoğu zaman fark etmediği ürünlerden birkaç örnek: 37 gram olan bir gofret 33 grama düşerken paketi sabit bırakılıyor. 300 gram olan 10’lu çikolatalı sandviçlerin gramajı 240’a düşürülerek 8’li paketleniyor. İçinde 120 adet mendil olan aynı büyüklükteki paketlerin içinde artık 100 adet mendil bulunuyor. Ürünlerin gramı düşürülüp fiyatları yükselirken paketler normal ebadını koruyor. Bu duruma gofret, çikolata, bisküvi gibi ürünlerde daha sık rastlanıyor. Tüketiciler ise çoğu zaman paketlerin içindeki ürünlerin gramajına ya da miktarına ilişkin değişiklikleri fark etmiyor. Tüketicinin göz yanılgısına neden olan uygulamaya örnek ürünleri raflarda inceledik.

BAZI ÜRÜNLERDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER

Tüketicilerin alırken farkına varmadığı ama üreticinin fiyatı değiştirmeyip içeriğini değiştirdiği ürünleri sizler için sıraladık. Bu tarz ürünleri almak isterken bu detaylara dikkat edin, gözden kaçabiliyor. Atıştırmalıklarda gofret ve bar çikolatalar dikkatleri ilk çeken ürünler. Daha önce 37 gram olan bir gofret 33 grama düşerken paketi sabit bırakılıyor. Çikolata kaplı sandviç bisküvilerde de benzer bir durum yaşanıyor. Daha önce 300 gram olan 10’lu çikolatalı sandviçler artık gramajı 240 grama düşürülerek 8’li şekilde paketleniyor. Ancak tüketicileri ürünü 10’lü paket ambalajında satın almaya devam ediyor. Ambalajda sandviç bisküvilerin konduğu plastik muhafazanın bölmeleri arasındaki mesafe göze çarpıyor. Çoklu gofret paketlerinde ise bir başka ayrıntı dikkat çekiyor. Çoklu paketlerin içindeki gofretlerin gramajı tekli paketlerdekine göre daha az. Bisküvilerin bir kısmı da gramajı azalan ancak paketi aynı büyüklüğü koruyan ürünler arasında. Kremalı bisküvilerin de gramajı 68 gramdan 61 grama kadar düştü. Ancak ürünlerin ambalajı aynı büyüklüğü korumaya devam ediyor. Benzer durum temizlik ürünlerinde de söz konusu. Pandemi döneminde talebin arttığı ıslak mendillerde paketteki adet sayısı ve mendil büyüklüğü erozyona uğrarken, ambalajları eski niteliğini korudu. İçinde 120 adet mendil olan aynı büyüklükteki paketlerin içinde artık 100 adet mendil yer alıyor. Tuvalet kağıtlarında da rulo sayısı aynı olsa da benzer durum ‘yaprak’ sayısında yaşanıyor. 24’lü şekilde satılan tuvalet kâğıdı 225 yapraktan 175 yaprağa düştü. Tüketiciler tarafından fark edilmesi neredeyse imkansız olan bu azalma fiyatlara yansımıyor. Tüketiciler ürünlerdeki gramaj azalmasını tek tek fark edemiyor olsa da paketlerin içindeki boşluğu hissediyor. Ürünler küçülürken fiyatının artmasından da şikayet eden tüketiciler, 'Paketler elimize daha içi boş ve hava dolu geliyor. Ele aldığımızda ürünü hissedemiyoruz.' yorumunda bulundu.

SATICI DA DERTLİ

Üreticinin ürünlerde yaptığı bu ambalaj yönteminden satıcılarda rahatsız. Ambalaj gramajının düştüğünü ama fiyatların düşmediğini hatta arttığını dile getiren satıcılar durumdan rahatsız. Market çalışanları ve esnaf da üreticinin başvurduğu paketleme yönteminden rahatsız. Paketlerin elline eskiye oranla daha küçük ve hafif geldiğini belirten market çalışanları ‘Müşteriler bisküvilerin, çikolataların, gofretlerin küçülmesinden hafiflemesinden rahatsız. Küçüldü ama fiyatı düşmedi hatta çıktı. Bunu müşterilerimize de açıklayamıyoruz.’ şeklinde konuştu.

Haber365
bilgi@haber365.com.tr