Otomobil piyasasında dengelenme süreci: Fiyatlar rayına oturuyor
Parasal ve mali politikalarda yapılan değişiklikler ve otomobil piyasasına yönelik getirilen düzenlemeler sonucunda, sıfır ve ikinci el otomobil fiyatları yatırım aracı olmaktan çıkarak rayına oturmaya başladı. İkinci el otomobiller sıfırlarından daha ucuza satılırken, sıfır otomobil fiyatları da geçtiğimiz aylardaki hızlı yükselişlerini durdurmuş durumda.
Otomobil fiyatlarında gözlemlenen bu dengelenme süreci, birden fazla faktörün bir araya gelmesiyle gerçekleşti. Kur dalgalanmalarının durağan seyretmesi, satış hacminin düşmesi ve diğer yatırım araçlarının getirilerinin artması, otomobile olan talebi bir miktar kıstı. Bu gelişmeler, markaların fiyatlarını daha dengeli bir şekilde ayarlamalarına neden oldu.
Ticaret Bakanlığı'nın sıfır ve ikinci el otomobil ticaretine yönelik attığı adımlar da bu süreçte önemli rol oynadı. Bu düzenlemelerle birlikte, otomobil piyasasında fiyatlar daha stabil hale geldi ve spekülatif hareketlerin önüne geçildi.
Otomobil ve yatırım aracı kıyaslaması
Otomobil satın almanın getirisi, diğer yatırım araçlarıyla kıyaslandığında daha az cazip hale gelmiş durumda. Otomobil sahibi olmak, aracı çalıştırmadan park halinde tutsa bile belirli masrafları beraberinde getiriyor. Motorlu Taşıtlar Vergisi, zorunlu trafik sigortası, kasko, muayene ve yıllık periyodik bakım gibi sabit giderler, en düşük maliyetli otomobilin bile yılda yaklaşık 50 bin lira masraf çıkarmasına neden oluyor.
Öte yandan, 1 milyon liralık mevduat faizi, günümüz koşullarında aylık yaklaşık 50 bin lira getiri sağlayabiliyor. Bu durum, otomobile ihtiyacı olmayan birisinin parasını yatırım araçlarında değerlendirmesinin daha kazançlı olabileceğini gösteriyor. Ancak, mevduat faizi getirisi bankadan bankaya değişkenlik gösterebilir ve enflasyon ile diğer yatırım araçları karşısında getirisi düşük ya da yüksek olabilir.
Otomobil satışı zorlaştı
Sıfır ve ikinci el otomobil satışları, piyasanın dengelenmesiyle birlikte zorlaştı. Bazı markalar, 2023 model araçlarını hala ellerinde tutmak zorunda kalırken, bu araçları elden çıkarmak için kampanyalar düzenliyor. Bu durum, otomobil piyasasında fiyatların daha stabil hale gelmesine katkı sağlıyor.
Mayıs ayının en ucuz sıfır otomobili Hyundai i10, 835 bin lira ile birinci sıraya oturdu. KIA Picanto 850 bin lira ile ikinci, Renault Clio ise 942 bin lira ile üçüncü sırada yer aldı. Dördüncü sırada ise Citroen C3 bulunuyor. Bu fiyatlar, otomobil almak isteyen tüketiciler için önemli bir referans noktası oluşturuyor.,
Otomobil yatırım aracı olmaktan uzaklaştı
Otomobil fiyatlarındaki dengelenme, araçları yatırım aracı olmaktan uzaklaştırdı. Sıfır otomobil alıp garajda bekletenler, satamadıkları için her geçen gün zarar etmeye devam ediyor. Bu durum, otomobile yatırım yapma eğilimini azaltıyor ve piyasadaki spekülatif hareketleri engelliyor.
Sıfır otomobil alırken dikkat edilmesi gerekenler
Sıfır otomobil alırken, aracın sıfır olması nedeniyle kontrol yapmama yanılgısına düşmemek gerekiyor. Sıfır araçlarda da hatalar olabileceği için, aracın boyası, parçaların vida-somun birleşim yerleri gibi detaylar mutlaka kontrol edilmelidir. Bayilerde bulunan boya ölçüm cihazları ile boyayı kontrol edebilir, görsel muayene ile montaj hatalarını tespit edebilirsiniz.
Ayrıca, araç fiyatında anlaşma yaparken aksesuar talep etmeyi unutmayın. Bayiler, satışta zorlandıkları için aksesuarları vermeye daha istekli olabilirler. Pazarlık yapmayı ihmal etmeyin, zira bayiler satışlardan büyük karlar elde etmese de ilerleyen dönemlerde yetkili servis hizmetleri ile kazanç sağlayacaklardır.
Otomobil piyasasında yaşanan dengelenme süreci, fiyatların daha stabil hale gelmesini ve spekülatif hareketlerin önüne geçilmesini sağladı. Yatırım aracı olarak otomobile olan talebin azalması, piyasada daha gerçekçi fiyatların oluşmasına katkı sağladı. Bu gelişmeler, hem tüketiciler hem de sektör için olumlu bir tablo oluşturuyor.