16.12.2022-12:05 (Son Güncelleme:16.12.2022-12:05)

Milyonlar nefeslerini tuttu: Yerli lokomotif motoru görücüye çıktı

Türkiye’nin ilk yerli lokomotif motoru TÜBİTAK RUTE Sanayi ve Teknoloji Bakanı Varank, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal'ın katılımıyla ilk kez görücüye çıktı.

TÜBİTAK RUTE, TÜRASAŞ, Marmara Üniversitesi ve Sıradışı Mühendislik ortaklığıyla geliştirilen Türkiye’nin ilk yerli lokomotif motoru görücüye çıktı. Motorun sergisinde Sanayi ve Teknoloji Bakanı Varank, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal yer aldı.

Türkiye’deki ilk motor

Özgün Motor, lokomotif için Türkiye'de sıfırdan tasarlanan ve üretilen, aynı zamanda lisans hakları da TÜBİTAK'ta yani Türkiye'de olan ilk motor olma özelliği taşıyor.

Özgün motor aynı zamanda raylı ulaşım alanındaki motorlar içinde 1 litreden elde edilen en yüksek güce sahip dizel motor olma özelliği taşıyor. 1 litreden 44,5 beygir güç üreten motor, silindir içinde 230 bar basınca dayanabilecek malzemeye, tasarıma ve soğutma sistemine sahip.

Bu değerleri ile kendi sınıfındaki üst limitleri belirleyen bir ürün olarak Türkiye'ye kazandırıldı.

Sürdürülebilir tasarım ve rekabetçi yakıt tüketimi

Türkiye'nin motor sanayisinin geleceği için önemli bir mihenk taşı olan özgün motor, sınıfındaki motorlara göre çevreci, verimli ve sürdürülebilir tasarıma sahip. Lisans hakları TÜBİTAK'a ait 160 serisi motor ailesi tasarımının ilk ürünü olan 8 silindirli 1200 beygir gücündeki bu motor global ölçekte belirlenen emisyon limitlerini karşılıyor.

Motor maksimum tork noktasında 5,000 newtonmetre (Nm) üretirken, 200 (gramkilowatsaat) gr/kWsa'in altındaki yakıt tüketimi değeri ile rakipleri arasında oldukça rekabetçi olup en iyiler arasında gösteriliyor.

Proje kapsamında ülkemizdeki yüzden fazla tedarikçi ile görüşülerek özgün motorun 3600'den fazla parçasının teknik resimleri yerli tedarikçiler ile oluşturuldu. Motor parçalarının yüzde 90'ı yerli sanayi tarafından üretildi ve bu sayede geniş bir ortak çalışma alanı ve bilgi bankası oluşturuldu.

Gelişen ve sürekli değişen global gereksinimlere uygun olarak tasarlanan özgün motor, teknolojik yenilikleri takip eden yerli tedarikçiler sayesinde maliyet olarak da piyasada rekabetçi olacak. Eklemeli imalat yönetimi ile döküm kalıplarının üretiminin ülkemizde yapılabilmesi sayesinde uzun süre ve yüksek maliyetli kalıplara ihtiyaç kalmadı. Proje kapsamında elde edilen teknolojik kazanımlar sayesinde proje ana paydaşı TÜRASAŞ, ithal edilen motorlardan çok daha az bir maliyet ile özgün motor ailesini piyasaya sunuyor.


Türkiye’yi alanında öncü yapacak

Özgün motor, geleceğin teknolojilerinin de uygulanabileceği bir platform olarak dikkat çekiyor. Sürdürülebilir ve çevreci tasarıma sahip özgün motor iklim krizine önerilen çözümlerden birisi olan alternatif biyoyakıtlar ile çalışabiliyor.

Ayrıca ülkemizin taraf olduğu yeşil mutabakat kapsamında sıfır karbon emisyonu için en önemli enerji kaynağı olacak hidrojen de içten yanmalı motorlar için alternatif yakıt olarak kullanılacak. Bu vizyon ile özgün motorda hidrojen ve amonyakın yakıt olarak kullanabilmesi için çalışmalar başladı. Dünyada henüz ticari olarak piyasada bulunmayan hidrojen motoru için Türkiye, öncü olma yolunda önemli bir adım attı.

İhtiyaç olan her alanda kullanılabilecek

V8, V12 ve V16 motor ailesi seçenekleri ile 2700 beygire kadar güç sınıflarında çözüm olacak özgün motor, lokomotiflerde, jeneratörlerde ve birçok su üstü gemide rahatlıkla kullanılabilecek. Özgün motor önümüzdeki dönemde 50 bin kilometre lokomotif testine başlayacak ve saha tecrübesi de kazanılacak.

160 serisi dizel motor ailesinin parametrik tasarım ve üretim süreçleri TÜBİTAK RUTE araştırmacıları tarafından tamamlandı. Pandemi sürecini de kapsayan 4 yıl gibi kısa bir sürede, tümüyle yerli imkanlar ile katma değeri yüksek teknolojik bir ürün ailesi olan sürdürülebilir gücün kalbi Özgün Motor Ailesi ülkemize kazandırıldı. (Kaynak: Akşam)

DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr