Kızıldeniz’deki Husi saldırıları küresel ticareti tehdit ediyor: Gemiler rotalarını değiştirme kararı aldı
Yemen’de Husilerin Kızıldeniz’den geçen ticari gemilere düzenlediği saldırılar küresel ticarette yeni bir krizin fitilini ateşledi. ABD, Almanya ve Danimarka’dan sonra Japon denizcilik firmaları da rotalarını değiştirme kararı aldı. Detaylar haberimizde…
Son haftalarda ortaya çıkan Kızıldeniz saldırıları sebebiyle küresel ticarette yeni bir kriz ortamı oluştu. ABD, Almanya ve Danimarka menşeili ticaret gemilerinin ardından Japonya’ya ait denizcilik firmaları da Yemen’deki Husilerin Kızıldeniz’de gerçekleştirdiği saldırıların ardından rotalarını değiştirme kararı aldı.
Yemen'deki Husilerin saldırıları, Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlayarak küresel ticaretin yüzde 12'sinin gerçekleştiği Süveyş Kanalı'ndan geçişleri tehlikeye atıyor.
Japonya'da devlet televizyonu NHK'nın haberine göre, "Nippon Yusen" ile "Mitsui OSK Lines" firmaları Avrupa çıkışlı ve varışlı nakliyat gemilerinin rotasını değiştirdi.
Yeni rota Ümit Burnu
AA’da yer alan habere göre; Rota değişikliğinin, "Husilerin, İsrail ile bağlantılı nakliyeleri hedef alabileceği ihtimaliyle" yapıldığı ve gemilerin Güney Afrika'daki Ümit Burnu'na yönlendirildiği aktarıldı.
Ulusal basında, Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) ve Ocean Network Express firmalarının da Husi saldırıları sebebiyle gemi nakliye rotalarını değiştirdiği bildirildi.
Yeni rotaların, teslimat gecikmeleri ve taşıma maliyetlerine yol açacak olması, küresel ekonomide "tedarik zinciri krizine" sebep olabileceği endişelerini artırıyor.
25’ten fazla gemi rota değiştirdi
ABD'li nakliye şirketi C.H. Robinson'dan yapılan açıklamada, geçen hafta boyunca 25'ten fazla geminin Süveyş Kanalı'ndan Ümit Burnu'na yönlendirildiği bildirildi.
Açıklamada, "Kızıldeniz'de devam eden savaş riskleri ve Panama Kanalı'ndaki kuraklık nedeniyle bu sayının artmaya devam etmesi muhtemel." ifadeleri kullanıldı.
Ayrıca ABD'li lojistik şirketi Flexport'tan yapılan açıklamada, 20 Aralık itibarıyla firmaların 170 gemiyi Afrika'nın güneyine yönlendirdiği ve 35 geminin seyirlerini durdurduğu kaydedildi.
Açıklamada, bu durumun mevcut nakliyelerin çoğunda büyük gecikmelere neden olduğu, Asya ile Avrupa ve Asya ile ABD'nin doğu kıyısı arasındaki rotalar için daha uzun transit süreleriyle karşı karşıya kalınmasının beklendiği aktarıldı.
Öte yandan, Almanya'nın en büyük konteyner taşımacılık şirketi Hapag-Lloyd, gemileriyle Orta Doğu'ya ve Orta Doğu'dan yapılan taşımalar için yeni yılda ek ücret uygulayacağını duyurdu.
Şirketin internet sitesindeki açıklamasında, Asya ve Okyanusya'dan Kızıldeniz bölgesine yapılan seferler için 1 Ocak'tan itibaren mevsimsel bir ek ücret uygulanacağı belirtildi.
Mısır, Ürdün, Suudi Arabistan ve Yemen'i kapsayan bölgeden Asya ve Okyanusya'ya yapılan taşımalar için de yılbaşından itibaren özel ek ücretler uygulanacağı belirtilen açıklamada, 22 Ocak'tan itibaren Hindistan, Orta Doğu ve Kuzey Amerika arasındaki rotaya da bu ücretlerin uygulanacağı aktarıldı.
Açıklamada, güzergaha ve konteynerin boyutuna bağlı olarak ek ücretlerin konteyner başına 250 ila 1000 dolar arasında değişeceği belirtildi.
Danimarkalı denizcilik şirketi Maersk, daha önce konteynerler için ek taşıma ücretleri açıklarken, Fransız CMA CGM şirketi de benzer uygulamayı duyurmuştu.