İş Yaşamında Başarılı Olmanın Yolları Nelerdir?
İş yaşamında nasıl başarılı olunur? Başarıyı getiren etkenler nelerdir? İş hayatında başarı olmanın altın kurallarını derledik.
İş yaşamında başarılı olmak üzere gerek ülkemizde gerekse de dünyada her yıl onlarca seminer, toplantı, eğitim ve kişisel gelişim kursu düzenlenmektedir. Kişisel gelişim koçları ve adlarına mentor adı verilen kişiler sürekli ekranların karşısına çıkarak ya da çok satılan kitaplara imza atarak iş yaşamında başarılı olmak üzerine nutuklar atmaktadır. Ancak onların bu söylemleri ve eğitimleri çoğu zaman başarısız olmaktadır. Çünkü her insanın başarı ölçütü ve başarıdan anladığı farklıdır. Kimi insanlar, kendisine verilen her işi düzgün bir şekilde yapmayı başarı olarak algılarken kimi insanlar da çalıştığı iş yerine değer katmak için mücadele etmeyi ve mücadelesinin sonucunu başarı olarak saymaktadır. Peki, gerçekten iş hayatında başarılı olmanın herkesçe kabul edilen belli başlı kuralları yok mu? Hadi gelin. Hep birlikte bu konuyu derinlemesine irdeleyelim.
HEDEFLER KOYMAK VE HEDEF ODAKLI ÇALIŞMAK ÇOK ÖNEMLİ VE DEĞERLİDİR
Çalışılan işte başarıya giden yolun öncelikli yolu hedefler koymak ve bu hedefler uğruna çaba göstermekten geçmektedir. İşiniz ne olursa olsun, işin kapsamı ve alanı ne kadar zorlu ve yorucu olursa olsun, kısa, net, anlaşılır ve ulaşılabilir hedefler koymak ve bu hedefleri, değerlendirilebilir bir noktaya çekmek oldukça önemlidir. Unutmayın, ormanda kaybolmamak için muhakkak bir pusulaya ya da yön bilgisine ihtiyacınız vardır. Aynı durum iş hayatı için de geçerlidir.
STRES İLE BAŞA ÇIKMAK
İş yaşamı, doğası gereği stresi de beraberinde getirir. İşin tuhaf kısmı stres, doğru yönetilebildiğinde ve doğru yönlendirildiğinde iş hayatında başarılı olmak açısından oldukça başarılı bir işlev üstlenmektedir. Ancak burada stresi dozunda yaşamak önemli bir etkendir zira gereğinden fazla stres durumu, odak problemi başta olmak üzere birçok sorunu da beraberinde getirmektedir. Bu doğrultuda olması gereken verim azalır ve kişi kendisini işine bağlayan motivasyonu önemli ölçüde kaybeder. Bu nedenle, aşırı stres yaşadığınız durumlarda gözlerinizi birkaç saniye kapatarak nefesinizi hissetmeye çalışın. Gerekirse kısa mola verin. Pencereden, taze havayı ciğerlerinize çekip "Her şey yolunda" diyerek kendinize telkinde bulunun. Stresin bir ölçüde azaldığını fark edeceksiniz.
PLAN VE ZAMAN YÖNETİMİ YAPIN
Çalışanlar ya da yöneticiler genelde neyden şikayet ederler? Üzerinde taşıdıkları yükün fazla olduğunu ve zamana oranla verilen işin yetiştirilemediğinden şikayet ederler. Evet, bu durumun doğruluk değeri taşıması ihtimal dahilide ancak bu durumun ortaya çıkmasının düşünülenden daha farklı bir nedeni olması ihtimal dahilinde. Plan yapmamak ve plansız olarak çalışmak çoğu zaman vaktin boşa gitmesine yol açar. Bu nedenle iş hayatında plansız çalışmayın. Sürekli olarak not tutmayı, hatta ajanda tutmayı ihmal etmeyin. Bu şekilde zaman yönetiminde ustalaşacağınızı göreceksiniz. İş yükü, eskisi kadar gözünüze fazla gelmeyecek. Nerede ne yapacağınızı takip edebileceksiniz.
ESNEKLİĞE AYAK UYDURUN
İş yaşamında, bazı durumlar ve olaylar vardır ki hiçbir şekilde katılık kabul etmez. Çünkü zamana, insana ve mevcut şartlara göre değişiklik gösterir. Bu nedenle kişilerin mümkün olduğunca esnek olması, olaylar ve durumlar karşında farklı çözüm yolları geliştirebilmesi gerekir. Adaptasyon ve esneklik iş yaşamında olması gereken özelliklerdendir.
DIŞ GÖRÜNÜŞ KİŞİLİĞİNİZİ YANSITSIN
Dış görünüş, iş hayatında mutlak dikkat edilmesi gereken detaylardan biridir. Beden dili ve kıyafetlerin, kişiler ve kurumlararası ilişkilerde çok önemli olduğu bugüne kadar yapılmış çalışmalarda açık ve net bir şekilde ortaya konmuştur. Varlığınızı ve amacınızı daha iyi tanımlayabilmek ve anlatabilmek için muhakkak dış görünüşünüze dikkat edin.
DENEYİM HER ŞEYDİR
Toplumlar, gelecek adına bir adım atarken ders alabilmek ve mevcut hataları tekrarlamamak için geçmişlerine bakıp ders alırlar. Bu noktada, geçmişin deneyiminden faydalanırlar. İnsanlar da gerek iş yerlerinde gerekse de sosyal ve özel hayatlarında sürekli olarak deneyimlerine başvururlar ve bu deneyim ölçüsünde davranışlarını şekillendirirler. Siz de iş hayatınızda, geçmiş tecrübelerinize sık sık başvurmayı ihmal etmeyiniz.
YARATICI BİR BEYİN İŞ YAŞAMINDA BAŞARININ ÖNEMLİ BİR ANAHTARIDIR
Yazımızın buraya kadarki kısmı bir ölçüde ısınma turlarıydı. Şimdi en önemli başarı ölçütüne geçelim: yaratıcı olmak. Dünyayı değiştiren ya da değiştiremese bile dünyaya hatırı sayılır bir katkı sunan ve ismini tarihin sayfalarına yazdıran insanları bir düşünün. Sizce onlar neyi farklı yapıyorlardı? Cevap aslında çok basit; yaratıcılıklarını sadece işlerinde değil, hayatlarının her bir noktasında hakim bir güç haline getiriyorlardı. Yaratıcılık aynı zamanda ruh haline de mükemmel bir katkı sunar. Kişiyi daha ferah hissettirir. Baskısını azaltır. Şimdi masanızda otururken kendinize bir söz verin; hemen şu andan başlayarak, hayatınızın her aşamasında daha yaratıcı olmaya çalışın.
İŞTE KISA MOLALAR VERMEYİ İHMAL ETMEYİN
İnsan beyni, bir robotun işlemcisinden farklı olarak sürekli bir şeye odaklanmaya göre programlanmamıştır. Keşke öyle olsaydı ancak ne yazık ki öyle değil. Bu nedenle işler arasında kısa kısa molalar vermek ve arada bir temiz hava almak için terasa çıkmak faydalı olacaktır. Verdiğiniz molalarda iş ile alakalı bir şey düşünmeyin. Kendinizi rahatlatmak için bir tatil beldesinde ya da çok sevdiğiniz insanların yanında hayal edebilirsiniz. Bunu yapmak, işinize odaklanmanız için fayda sağlayacaktır.
HATALARINIZI GÖZDEN GEÇİRİN VE MÜMKÜN OLDUĞUNCA DERS ALIN
Ne demiş arabesk bir şarkı; "hatasız kul olmaz." Gerçekten öyle. İnsanın olduğu her yerde hata olur, bu durum gayet doğaldır. Ancak vücuda gelen bir hatanın ikinci bir defa tekrarlanmaması oldukça büyük bir önem arz eder. Bu nedenle kişinin arada bir kendisine bakıp hatalarından ders alması gerekmektedir. Hatta çoğu zaman bu bile yetmez. Çevrenize ve çevrenizdeki insanların yaşamlarını gözden geçirin. Onları dinleyin ve hayat öykülerinden olumlu ya da olumsuz dersler çıkarmaya çalışın.
ÖN YARGILARINIZDAN SIYRILIN
İnsan yaşamı, ön yargılı olmak için çok kısa. Çünkü dünya üzerindeki insan sayısı kadar farklı yaşam alternatifi var ve bunların her biri benzersiz yaşamlar. Bu nedenle kimse aynı değildir. Öyle ki, iş tarzları ve yaşam alışkanlıkları da aynı değildir. Bunun farkına vararak ön yargılarınızdan mümkün olduğunca sıyrılın ve olayları tarafsız bir bakış açısı ve gerçeklikle görmeye çalışın. Kendinize sorular sorun.
ENGELLERİ MÜMKÜN OLDUĞUNCA ÇEVRENİZDEN KALDIRIN
Japonların 5S kuralını daha önceki içeriklerimizde detaylarıyla anlatmıştık. Onların bu tekniği daha nitelikli bir çalışma ortamı için, çevrede çalışmaya engel teşkil edecek eşyaları kaldırmanızı ve sadeleştirmenizi öğütler. Dağınık bir çalışma ortamı dağının bir hafızaya yol açar. Bundan kurtulmak için çevrenizi mümkün olduğunca gereksiz araç gereçlerden sadeleştirmeye çalışın.
İŞİNİZE DEĞER VERİN
Her ne iş ile uğraşıyor olursanız olun, muhakkak işinize değer verin ve bir iş ahlakı çerçevesinde çalışma yöntemi geliştirin. İşinize saygı gösterin. Bir yönetici olsanız da, normal bir işçi olsanız da işinizi en iyi şekilde yapmaya çalışın. Yaptığınız işe değer katmanın yollarını arayın. Daha sonrasında başarı zaten ister istemez gelecektir.
İş yaşamında başarılı olmanın anahtar kurallarını sıraladık. Bu kurallar, üzerinde tartışmaya gerek duyulmayacak şekilde standart kurallardır. İş hayatında başarılı olmanın yanında, çalışılan işte mutluluğu da beraberinde getirmektedir.