Gayrimenkul sektöründe yeni dönem başlıyor: Detaylar belli oluyor!
Konut kredisi ile alakalı duyurulan paketten sonra yeni döneme geçiliyor. Adalet Bakanı Bekir Bozdağ gayrimenkul alım ve satım işlemlerinin bundan sonra noterlikte yapılacağını açıkladı. Yeni sürecin nasıl işleyeceğiyle alakalı bilgiler de geliyor..
Ev alıp-satacaklar için yeni bir sürece giriliyor. Adalet Bakanı Bekir Bozdağ uyarınca ev alıp satacakları direkt olarak yakından ilgilendiren bir bilgi geldi. Bozdağ, "Gayrimenkul alım ve satım işlemlerini noterliklerde de yapılmasına imkan sağlayacağız." ifadelerini kullandı. Yeni sistemle ilgili bilgiler de gelmeye devam ediyor.
Noter ve tapu dairesi arasındaki fark
Avukat Oğuz Kara, "Noter ile tapu daireleri arsındaki farklara değinirken öncelikle noteri ve işlevlerini tanımlamakta fayda var. Noterler, anlaşmazlıkları önlemek amacıyla taraflar arasındaki işlemleri belgelendirir. Noterler, bir belgeyi düzenleyebilir ve bir belgedeki imzaları onaylayabilir. Her iki yol da belgeye resmi belge sıfatını kazandırır. Noterlerde düzenlenen belgelerdeki yazılar veya imzalar inkâr edildiğinde ve belgedeki yazı veya imzanın sahteliği mahkeme kararıyla sabit olmadıkça belge kullanılabilir." şeklinde konuştu.
Tapu dairelerinin ise ana görevlerinin tapu sicillerini saklamak olduğunu aktaran avukat Kara, "Tapu sicilleri gayrimenkuller üzerindeki hakların aleniyetini sağlamaktadır. Aleniyetten kastedilen ilgisini ispatlayan herkesin tapu sicilini görebilmesidir. Bu nedenle kimse tapu sicilindeki bir kaydı bilmediğini ileri süremeyecektir." şeklinde konuştu. Öte yandan tapu dairesinin de resmi olarak gerçekleştirdiği bazı belgelerin var olduğuna vurgu yapan Kara, noterlerin ve tapu dairelerinin misyonu, fonksiyonları bu doğrultuda değişiklik gösterdiğini fakat görev alanlarının, hukuki işlemlere resmiyet alabilme yetkisi açısından benzediğine vurgularda bulundu.
Noter daha mı güvenli?
Avukat Oğuz Kara, "Gayrimenkul alım-satım sözleşmelerinin geçerli olması, resmi şekilde düzenlenmiş olmasına bağlıdır" şeklinde konuşurken mevcut düzenlemeler tarafından bu tür sözleşmelere resmiyete bağlayacak olan makamın tapu dairesi olduğunu aktaran Kara, "Tapu Kanunu düzenlemesine göre de alım satım sözleşmesi ve gayrimenkul üzerinde düzenlenmek istenen diğer haklara ilişkin resmi belgeler ve senetler tapu sicil müdürü veya tapu sicil görevlileri tarafından düzenlenir." açıklamalarında bulundu.
Gayrimenkul satış sözleşmelerinin tapu sicil memurları uyarınca gözden geçirilmesi gerektiğini, her ne kadar Noterlikler sözleşmelere resmiyet kazandırma hususunda genel bir kanıya sahip olsalar da gayrimenkul satışıyla ilgili sözleşmelere sadece tapu daireleri resmiyet kazandırabileceğini belirten Oğuz Kara, "Bu sebeple, Noterlerde yapılacak gayrimenkul alım-satım sözleşmesi şu anki düzenlemeler uyarınca geçersiz bir sözleşme olacaktır. Yalnız şu ihtimale de değinmek gerekir: Yargıtay kararları uyarınca noterde usule aykırı bir şekilde yapılan sözleşmenin usulsüzlüğünü kötü niyetle ileri süren taraf başkaca şartların da bir araya gelmesi halinde sözleşmeye uymak zorunda kalabilecektir" dedi.
Süreç daha hızlı olacak
Noterlerin gayrimenkul satış sözleşmelerini değiştirmek hususunda yetki verilmesi durumunda bürokratik işlemlerin yoğunluğunun düşeceği öngörülüyor. Gayrimenkul alım satımlarında noterlerin daha aktif rol alması devir işlemlerinde bürokraside kaybedilen vakti geri kazandırabilecek mi? Avukat Oğuz Kara, "Esasen bu süreç motorlu araç alım satımındaki süreci andırıyor, güncel durumdan önce bir otomobilin satımı için noterde işlem yapıldıktan sonra trafik tescil bürosuna gitmek ve ruhsat başvurusunda bulunmak gerekiyordu, şu anda sırf noterlerde yapılacak işlemlerle satış gerçekleştirilebilmektedir. Tapu daireleri Gayrimenkul satışlarında nüfus cüzdanı, ödeme dekontları vb. bazı belgeleri talep edecektir. Aynı belgeler noterlerin yetkilendirilmesi halinde noterler tarafından da istenecektir İlgili belgeler hazırlandıktan sonra taraflar tapu dairesine giderek işlemlerini gerçekleştirirler." ifadelerini kullandı.
Randevu alındıktan işlemlerin bitmesine kadar olan sürenin teoride ortalama bir gün boyunca devam ettiğini aktaran Kara, bu zamanın aslında kısa olduğunun düşünülebileceğini fakat tapu dairelerinin sayıca düşük kalması, iş yüklerinin yoğun olması gibi nedenlerle sürenin arttığını ve işlemlerin durma noktasına gelebildiğini aktardı.