Fakirlik belgesi nasıl ve nereden alınır?
Sosyal Devlet ilkesi gereği hükûmet, başvuru yapan ihtiyaç sahibi vatandaşların ihtiyaçlarını gücü nispetinde karşılar. Sosyal yardım almak zorunda kalan vatandaşların bu haktan faydalanmak için ne yapmaları gerekiyor?
Türkiye Cumhuriyeti Devleti, Anayasasında belirttiği gibi aynı zamanda bir “sosyal” devlettir. Ve anayasanın bu hükmü gereği devlet, vatandaşlarına ihtiyaçları durumunda her türlü yardımı yapmak zorundadır.
Sosyal Devlet ilkesi gereği hükûmet, başvuru yapan ihtiyaç sahibi vatandaşların ihtiyaçlarını gücü nispetinde karşılar.
Sosyal yardım almak zorunda kalan vatandaşların bu haktan faydalanmak için ne yapmaları gerekiyor?
Fakirlik (Muhtaçlık) başvuru formu nereden alınır?
Öncelikle ihtiyaç sahibi olan vatandaşlar, ikamet ettikleri mahalle veya köy muhtarlıklarından 'Fakirlik Belgesi' alarak işe başlamalıdırlar.
Muhtarlıkların haricinde, kendi e-devlet hesaplarından alabilirler. e-devlet hesabınıza girdikten sonra “Hizmetler” başlığını tıklayın. O başlık menü şeklinde açılacaktır. Akabinde menünün içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumu Başlığını göreceksiniz. O başlığa tıklayın. O başlık açılacak ve altında belirli başlıklar olacak. O alt başlıkların içinde BAŞVURU VE FORMLAR başlığına tıklayın. Altında “FAKİRLİK BELGESİ FORMU”na tıklayın ve onu indirerek doldurun.
Fakirlik belgesi alındıktan sonra şu yol takip edilmelidir:
Bu belge ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın bölgenizde bulunan ofisine başvuru yapın.
Ayrıca, belediyeler, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı ve Vakıflar Genel Müdürlüğü’ne bağlı vakıflara yapılan müracaatlarda da bu belge gereklidir.
Aynı şekilde Aile ve Sosyal Politikalar Müdürlüğü’nden Fakirlik Maaşı başvurusu sırasında da Fakirlik Belgesi lazımdır.
Fakirlik maaşı ve yardımı denetimi nasıl yapılır?
Yasal prosedürler içerisinde yapılan başvurular, ilgili kurumlar ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı görevliler tarafından incelenip onayladıktan sonra yeni bir safhaya feçilir. Kurum ve vakıflar, bu talepleri, müracaat yapanın ikamet ettiği bölgede bulunan müfettişlerine iletirler.
Müfettişler evrakları alıp inceler ve talepte bulunan kişinin ev halini ve yaşamını kontrol etmeye gelir.
Evde bulunan eşyalar tek tek kayıt altına alınır. Zaruri ihtiyaç olan fakat evde bulunmayan eşyalar da müfettiş tarafından belirlenerek listelenir.
Müfettişin yaptığı teftiş ve gözlem sonucunda başvuru yapanın ihtiyaç sahibi olup olmadığına dair bir kanaat raporu belirleyerek bağlı bulunduğu kuruma bildirir.
Fakirlik belgesi için gerekli evraklar nelerdir?
İhtiyaç sahibi bir şahıs veya öğrencinin Fakirlik Belgesini muhtarlıktan talep ederken yanında bulunması zorunlu olan evraklar şunlardır:
T.C Kimlik belgesi
Farkilik başvuru formu
Öğrenci belgesi.
Müracaat yapanın sadece kendi T.C. kimlik belgesi yeterlidir. Evde bulunan ve bakmakla yükümlü olduğu şahısların kimlik numaralarına gerek yoktur. Formu aldıktan sonra doldurur ve ilgili yerlere başvuru yapmak için hazır hale getirilir.
Bu arada şunu hemen belirtmekte fayda var: SGK’lı olarak çalışanlar Fakirlik Belgesi alamazlar.
Fakirlik belgesi (Muhtaçlık) alma şartları nelerdir?
Türkiye’de sosyal yardım almanın koşulları belirli yönetmelik kanun ve prensiplere bağlanmıştır. Özellikle istismara açık olan yardım konusunda oldukça hassas davranılmaktadır. Bunun için Fakirlik Belgesi alma başvuru yapmadan önce şu koşullara uyup uymadığımızı kontrol etmemiz gerekiyor: