Emlakçı nasıl olunur, nasıl olurum? Emlakçı olmak için ne yapmalı? Emlakçı dükkanı nasıl açılır? Emlak dükkanı açma şartları ve gereken belgeler
Son zamanların en fazla getiri sağlayan mesleklerinden emlakçılığa dair detaylar merak ediliyor. Emlakçılık sektörüne girmek isteyen vatandaşlar "Nasıl emlakçı olunur? Emlakçı olmanın yolları nelerdir?" gibi sorulara yanıt arıyor. İşte emlakçılıkla ilgili merak ettikleriniz...
Emlakçılık genellikle yatırımcılar ve girişimciler tarafından ucuz maliyetli bir iş olarak görünmektedir. Ancak emlak işine adım atmak sanıldığı kadar kolay değildir. Peki, nasıl emlakçı olunur? Emlak ofisi açmak için ne yapmak gerekiyor? İşte yanıtı...
Emlak ofisi açmak için hangi evraklar gereklidir?
İSMEK, Halk Eğitim Merkezleri gibi kurslarda verilen emlak danışmanlığı eğitimlerine katılarak emlakçı sertifikası almanız gerekmektedir. Emlak sertifikanızı aldıktan sonra sıra emlakçılığa uygun dükkan seçimine geliyor.
Emlakçılığa uygun dükkan seçimi
Belediyeye başvuru yapmadan önce mutlaka çalışmak istediğiniz bölgede kendinize uygun bir dükkan satın almak ya da kiralamak zorundasınız. Çünkü, belediyeye başvurunuz esnasında dükkanınızın yerinin belli ve elinizde kira kontratınızın olması gerekiyor.
Vergi dairesi başvuru işlemleri
Belediyedeki başvuru işlemlerinizi tamamlamanızın ardından vergi dairesinde işyeri açılış bildirimi yapmanız gerekmekte. Söz konusu işler sizin adınıza bir muhasebeci tarafından gerçekleştiriliyor. Gerekli olan bütün işlemler internetten yapılabildiği için muhasebeciniz sizin yerinize GİB adresine giriş yaparak emlak ofisi açılış bildirimini kolaylıkla yapabiliyor.
Muhasebeciniz belli bir ücret karşılığında sizin tüm SGK, Vergi Dairesi, Belediye vb. başvuru işlemlerinizi takip ederek yapacaktır. Emlakçıların genellikle muhasebecilerine ödedikleri ücret ayda 250 TL'dir.
Vergi dairesine yapılan bildirinin ardından Vergi Dairesinden sizlere vergi levhanız teslim edilir. Bildirim işleminin ardından Vergi Dairesi görevlileri açmak istediğiniz dükkanınıza gelerek hem içerinin hem de dışarının farklı fotoğraflarını çekip size evrak imzalattıktan sonra vergi levhanızı teslim edeceklerdir.
Ancak kimi belediyeler işyeri açma ruhsatını almak için öncelikle Esnaf Kefalet Kooperatifine kaydolmanızı talep edebilir. Bundan dolayı en yakınınızdaki Esnaf Kefalet Kooperatifi'ne gidip başvurmanız gerekmektedir.
Kooperatife başvuru esnasında sizden istenen belgelerle birlikte Halk Bankası'na yatırmanız gereken üyelik aidatını tamamlamanız gerekiyor. Kooperatifte tüm esnafların ayrı bir sınıflandırma kodu vardır. Bu kodlar KOSGEB üzerinden de görüntülenebilmektedir. Esnaf faaliyet kodu burada yazan koda göre belirlenir. Kooperatifler tüm kodlar için esnaflardan ayrı ücretler alır.
Şahıs şirketi olacağınız içim emlak komisyonculuğu dışında başka bir alanda daha işlem yapmayı istediğinizde esnaf kefaleti olarak ortalama 500 TL'lik ödeme yapmanız gerekecek. Fakat, dükkanınızın faaliyet kodlarının belirlenmesi adına muhasebecinize başvuru esnasında yapmayı istediğiniz işi söyler iseniz muhasebeciniz GİB üzerindeki online işlemlerden bu kategorileri seçer.
Emlak ofisi maliyet hesaplama
Açtığınız ofisin müşterilerde güvenilir izlenimi bırakması çok önemli. Açacağınız bir emlakçı dükkanının maliyeti minimum bin lira olacaktır. Fakat yaşadığınız şehre göre söz konusu ücret 500 - 600 TL gibi rakamlara da düşebilir. Ancak şunu unutmamanız gerekiyor, mahalle köşesinde açacağınız özensiz bir dükkan güvenilirliğinizi azaltacak ve müşteri bulmakta zorlanacaksınız. Bundan dolayı emlak ofisinizin kirası için aylık minimum bin TL'yi gözden çıkartmanız gerekiyor.
Ofisinizin yeri kadar dekorasyonu da oldukça önemli. Kendiniz ve sekreteriniz için birer masa aldığınızı düşünürsek mobilya maliyetiniz minimum 3 bin TL olur. İç dekorasyonun dizaynı için de 2000 - 3000 TL, bilgisayar masrafı olarak da 5 bin TL yazdığımızda toplam maliyetiniz 11 bin olacaktır.
Resmi evraklarınızı halletmeniz için emlak ofisi, vergi dairesi, muhasebeci ve belediye masraflarını birleştirdiğimiz buradaki toplam gideriniz 2 bin TL civarını bulacaktır.
Şimdi sıra reklam tabelanız, kartvizitiniz ve internet sitenizin maliyetine geldi. Açacağınız ofisin büyüklüğü ve ışıklandırmada ki çeşitliliğe göre tabeladaki masrafınız 1000 - 3000 TL aralığında değişir. Kartvizit için 500 TL ,internet siteniz için de 1500 TL harcadığınızı düşünürsek buradaki toplam maliyetiniz 3000 - 5000 aralığında değişecektir.
Emlakçı dükkanınızın alışveriş sitelerinde kaydı olsun!
Online emlak sitelerine talep fazla olduğu için Sahibinden gibi emlak sitelerine dükkanınızın kaydını yaptırmalısınız. Sahibinden sitesinin güncel maliyet oranı minimum 750 TL. Detaylı bilgileri 0850 222 44 45 numaralı hat üzerinden alabilirsiniz.
Sahibinden'in dışında en çok talep gören bir diğer site de Milliyet Emlak'tır. Buraya yaptıracağınız üyelik için de resmi internet sitesi üzerinden bilgi alabilirsiniz. Söz konusu iki sitenin üyeliği için de aylık 1500 TL gibi bir rakamı gözden çıkarmalısınız.
Emlak dükkanının açılıştaki giderleri
- Dükkanın kirası: 1000 TL
- Reklamcılık gideri: 1500 TL
- Vergiler ile açılış gideri: 1500 TL
Emlakçılık aylık gider miktarı
- İnternet sitesi üyelik gideri: 1500 TL
- Dükkan kirası: 1000 TL
- Çalışan maaş ücreti: 4250 TL
- Kendi maaşınız ile sigortanız: 4250 TL
- Aylık yemek gideri: 1000 TL
- Dükkan giderleri: 500 TL
- Kışın doğalgaz gideri: 400 TL
- Muhasebeci gideri: 250 TL
- Satış yapamadığınızda ödeyeceğiniz KDV vb. vergi giderleri: 250 TL
- Çay, kahve vb. giderler: 200 TL
Yukarıda belirttiğimiz giderler doğrultusunda aylık ortalama 10 bin gelire sahip olmanız gerekiyor.
Emlakçı dükkanı açarken gerekli olan evraklar nelerdir?
Belediyeler
- Esnaf odası kayıt belgesi
- Altı kg yangın tüpü faturası,
- Kimlik fotokopisi,
- Vergi levhası,
- Zabıta müdürlüğüne ödenen makbuz belgesi
- Çevre temizlik vergisi kayıt belgesi
Vergi dairesi;
- İşyeri açılış bildiri belgesi (muhasebeci doldurur)
- Kimlik fotokopisi,
- Dükkan kira sözleşmesi,
- Açılış harcının ödendiğine dair belgeler,
Esnaf kefalet için gerekli evraklar
- Kimlik fotokopisi
- Vergi levhası
- Kira kontratı,
- Halk Bankasına yatırılan harç makbuzu,
Başvuru belgesi
- İşyerinin Elektrik su doğalgaz açılışı için gerekli evraklar;
- Elektrik açılışı : Kira kontratı, DASK Belgesi ve 280 TL. açılış aidatı, (işyeri kapandığında geri alınır)
- Su kartlı sistem ise para istenmiyor. Kontör yükleyip kullanın.
- Doğalgaz : Kira kontratı, kimlik fotokopisi 450 TL. civarında açılış ücreti (kapandığında geri alınır)