Rekabet anlayışı müşteriye rakiplerinden daha fazla yarar sağlar, rekabetçi avantajı sağlamak için rakiplerden daha değerli maliyet seçenekleri sunmak gerekir.
İşletmenin Rekabetçi Olup Olmadığı Yarattığı Değere Bağlıdır
Dolayısı ile bir işletmenin rekabetçi olup olmadığı yarattığı değere bağlıdır. Rekabet avantajının sürdürülmesi için işletmenin taklit edilemeyecek temel yetkinliklere sahip olası lazımdır, ekonomide değer zinciri analizi bunun sistematik olarak uygulanmasını sağlayan bir araçtır. Değeri tüketicinin işletme tarafından kendisine sunulan yarara karşılık ödemeyi kabul ettiği bir bedel olarak tanımlamak gerekir. Bu nedenle değer müşteriyi tatmin edecek ve uzun süreli kurulan ilişkiler yolu ile elde edilir. Toplam gelir şeklinde ifade edildiğinde ise değer işletmenin kar ede edebilmesi için değerin maliyetten fazla olması gereklidir.
İşletmelere Makro Ve Mikro Olarak Etki Eder
Kısaca anlatmak gerekirse ekonomide değer zinciri işletmenin önemli ve birbiri ile bağlantılı faaliyetleri sonunda elde ettiği kardır. Porter tarafından ilk kez orta atılan değer zinciri farklılaşmanın mevcut potansiyel kaynaklar ile davranışlarını anlamak adına ham madde sağlanmasından tüketiciye ulaştığı zamana kadar sunduğu faaliyetleri anlatır. Değer zinciri işletmelere makro ve mikro olarak etki eder, ilki işletmenin faaliyet gösterdiği çevrenin ortaya konması ikincisi ise işletmenin içinde ki süreçlerini tamamlamasıdır. Değer zinciri analizi aynı zamanda rekabetçi avantaj elde etmek için ve daha düşük maliyetlere ulaşmak için bir araç olmaktadır. Değer zinciri analizi işletme faaliyetlerini ve iş süreçlerini analiz ederek aralarında ki uyum ile sinerjinin ortaya konmasıdır bunun dışında analiz işletmenin stratejisini, faaliyetlerini ve nasıl desteklediğini gösterir.
Değer Zinciri Analizi Hedeflere Göre Düzenlenmelidir
Bu nedenle değer analizinde yüksek kalite hedefi varsa buna göre değer zinciri düzenlenmeli ya da işletme fiyat konusunda rekabetçi ise yine değer zinciri analizi bu bağlamda düzenlenmelidir. Rakip işletmelerin ekonomide değer zinciri birbiri ile farklı olarak değerlendirilse de aynı tedarikçileri kullanmaları nedeni ile bir kesişme yaşanma olasılığı yüksektir. Karmaşık ve rekabetçi ekonomilerde değer aktarımı doğrusal bir yapıdan ziyade daha çok içinde yer alan elemanların karşılıklı etkileşimi ile gerçekleştiği gibi bu şekilde değer yaratılır ve birbirine aktarılır. Değer zincirinde modeli geliştiren Porter temel faaliyetler ve önemlilik derecelerinin değişiklik gösterebileceğini vurgular. Model her ne kadar üretim işletmeleri için geliştirilmiş bir model olsa da hizmet işletmeleri de modelden yararlanmaktadır. Model işletmenin Pazar konumunu belirlemesinde önemli olduğu kadar rekabet avantajı sağlamak için hem kendilerinin hem de rakiplerinin parçası olduğu birbirine eklenen faaliyetler bütününü anlamalarına da yardımcıdır.