Yıldız Teknik Üniversitesi’nde düzenlenen Savunma Sanayi Zirvesi’22 etkinliğinde açıklamalarda bulunan TUSAŞ Yapısal Mühendislik Direktörü Eyüp Yiğit, TUSAŞ projelerinde günümüzde yapılan çalışmalara ilişkin konuştu. Yiğit, Milli Muharip Uçak’ın şimdiye dek 200’den fazla parçasının üretiminin tamamlandığını, bununla beraber 18 Mart 2023’te yapılması planlanan Roll-Out için yapılan hazırlıkların devam ettiğini ve yetiştireceklerini ifade etti.
Verimlilik en üst düzeyde olacak
Eyüp Yiğit, orta vade planları arasında Milli Muharip Uçak için çift koltuklu bir varyant geliştirmenin bulunduğunu da belirtti. Bu şekilde Milli Muharip Uçak’ın MUM-T (Manned Unmanned Teaming, İnsanlı İnsansız Ekip) kabiliyetini en iyi verimlilikle kullanması amaçlanıyor. Eklenecek söz konusu koltukla birlikte arka koltukta bulunan pilot, insansız hava araçlarını yönetebilecek ve kontrolü elinde tutabilecek.
MİUS ve yakın gelecekte üretileceği düşünülen TUSAŞ TISU’nun Milli Muharip Uçak ile birlikte koordineli olacak şekilde görev yapmaları ve bilgi paylaşımının artırılması sağlanacak. Çift koltuklu konfigürasyonun sisteminin sağlayacağı avantajlardan bir diğerleri ise riskleri düşürerek öğrenci pilotların eğitim avantajını da kolaylaştıracak olması.
Bir diğer ülke Çin
5. nesil savaş uçakları arasında yaygın bir şekilde görülmeyen çift koltuklu konfigürasyon üzerine çalışan yalnızca sayılı ülke bulunuyor. Bu ülkelerden birisi olan Çin de geliştirdiği 5. nesil savaş uçağı J-20’nin insansız hava araçlarını kontrol edebilmesi için üretimini yaptığı J-20B varyantını Ekim 2021 tarihinde havalandırmıştı.
Rusya uyarınca üretilen Su-57 savaş uçağının da S-70 Okhotnik insansız hava aracı ile birlikte görev yapabilmesi adına benzer bir konfigürasyonunun yapılacağı ifade ediliyor. S-70 insansız hava aracı, daha önceden Su-57 prototiplerinden biriyle kol uçuşu gerçekleştirmişti. Bir Su-57 uçağının kontrol edebileceği Okhotnik sayısı 4.