10.05.2021-14:16 (Son Güncelleme:10.05.2021-14:16)

Davranışlarımıza Yön Veren Psikolojik Etkenler

Birçoğumuzun dönem dönem anlam veremediği davranışları olabilir. Sizin fark etmediğiniz ama bu davranışlara yön veren psikolojik etkenler olduğunu biliyor musunuz? Sizin için araştırdık…

Dönem dönem anlamlandırmakta zorlandığınız davranışlar sergiliyor olabilirsiniz. Bu durumun neden kaynaklandığı merak edenler için davranışlarınıza yön veren psikolojik etkileri araştırdık. İşte detaylar…

DAVRANIŞLARINIZA YÖN VEREN PSİKOLOJİK ETKENLER

Güzellik Korkusu

Gözle görülür bir şekilde güzellik tanımlarına uyum sağlayan insandan, bazılarımız çekinir. Hatta bazen bir araya gelmekten bile kaçınırlar. Bu tarz insanların güzel buldukları kişilerin yanında heyecan, kendini fazla kontrol etme, yüzünü kapama, kıyaslanma korkusu ve bakışların yakalanması gibi aşırı duygular hissetmesinden kaynaklanır. Bunun gibi stresler diğer insanların yanında belirmez.

Ulaşılması Zor Etkisi

Genellikle ulaşılması zor olanın cazip olduğu düşünülür. ‘Aklında şu an acaba ne var?’ diye düşündüğümüz insanlar her zaman tanışmak için daha ilgi çekici bulunurlar.

Başarı Ön Yargıları

Genellikle başarılı insanlar tarafından yapılan şeyleri tek taraflı yargılamaya başlarız. Örneğin çok ünlü bir markayı satan zengin bir iş insanını ondan önce o işi yapmaya çalışırken başarısız olan iş insanlarını hiç hesaba katmadan eleştiriyor olabilirsiniz. Bu yüzden her zaman olaylara farklı açıdan bakmak, empati yapmak sizin için faydalı olacaktır.

Beden Negatifliği

Beden negatifliği, bir insan güzel olmadığı düşünüp hayatını bu yüzden zora soktuğu zaman ortaya çıkar ve bu insanların tüm hayatı kocaman bir başarısızlığa itebilen oldukça önemli bir psikolojik sorundur. Aynı zamanda bu insanların çoğu aslında ilgi çekicidir fakat özgüvensizlikleri kendilerini fark etmemelerine sebep olur.

Kuleshov Etkisi

Bu etki bir gözlemleyici birbiriyle alakasız iki şey gördüğünde ve bilinçsizce onları bağdaştırdığında görülür. Bu etki sadece görüntü yönetmenleri tarafından değil size belirli ürünlerle belirli karakterleri aşılamaya çalışan pazarlamacılar tarafından da kullanılır.

Düşüş Etkisi

Bir çiftin sokakta yürüdüğünü ve bir tanesinin bir direğe çarptığını hayal edin. Diğerinin sevgilisi hakkında olumsuz düşünmesi biraz imkansızdır. Aksine, düşen kişi gözüne çok daha komik ve tatlı gelir. Bu da mükkemmelliyetçiliğin itici ve hataların daha çekici olmasından kaynaklanan bu durumdur. Çünkü hatalar insana özgüdür. İşte bu yüzden artık insanların önünde mahcup olduğunuz fikrinden uzaklaşmalısınız.

Kümeleme Yanılgısı

Bu yanılgı rastgele rastlantılar içinde bir sistem görme eğiliminden kaynaklanır. Bu genellikle şans oyunlarına kendini fazlaca kaptıran ve kader işaretleriyle oldukça yakından ilgili olan insanlara hitap eder. İkisinin de olayları yanlış analiz ettiğini söylemek mümkün.

Tercih Çelişkisi

Tercih çelişkisi etkisine göre bir şeyin çeşidi ne kadar çoksa en son kararımızda o kadar mutsuz oluruz. Hatırlayın: Bazen aldığınız bir şeyden pişman olursunuz çünkü başka modelleri ve indirim fırsatlarını geride bıraktığınızı düşünürsünüz. Yani son kararınız en iyisi olsa bile mutsuz olmaya devam edersiniz çünkü seçenekler çok fazladır.

Sonucu Saptırma

Genellikle bir kararımızın doğruluğunu o kararı alana kadar kat ettiğimiz yolları düşünerek değil de sonucunu düşünerek yargılarız. Bu etki genellikle bizi sonuca odaklayan reklam şirketleri tarafından kullanılır. Eğer bir telefon alıyorsanız tüm paranızı ona harcamanızın doğru olup olmadığını sorgulamazsınız.

Çapa Etkisi

Bir kıyafetin gerçek fiyatına satılıp satılmadığını tahmin etmek insanlar tarafından sıkça yapılan bir şeydir ve buna psikolojide çapa etkisi denir. Bu etki genellikle mağazalar tarafından kullanılır. Örneğin, bir bluza 300 TL vermeyeceğinizi bilirsiniz. Ama orijinal fiyatının bin TL olduğunu görürseniz uydurma bir fiyat olsa bile bunun büyük bir indirim olduğunu düşünür motive olursunuz.

Haber365
bilgi@haber365.com.tr