Araba Alırken Hangi İşlemler Yapılır?
İkinci el araba alırken hangi işlemler yapılır sorusunun cevabı vermek için öncelikle bazı evrakların kontrolleri yapılmalıdır. Tüm resmi belgeler ile birlikte aracın trafik kaydı da resmi olarak elde edilmeli ve satış işlemi noter aracılığı ile gerçekleştirilmelidir.
Satış işlemleri için gidilen noterde araca ait belgelerin tümü notere teslim edilmeli, noter aracın satışında bir engel olup olmadığını kontrol eder ve hem satıcıdan hem de alıcıdan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlık numarasının yazılı olduğu resmi kimlik belgesi talep eder.
Satış Sözleşmesi Taraflarca İmza Altına Alınır
Noter tarafından hazırlanan satış sözleşmesi taraflarca imza altına alınır yapılan masrafların ödenmesinin ardından geçici ruhsat verilir, noter bir ay süre içinde geçerli olan tescile ilişkin geçici belge düzenler bu belgenin aslı bir ay içinde alıcıya posta yolu ile adresine ulaştırılır. Araba alırken hangi işlemler yapılır noktasında yapılması gereken diğer işlem devir işlemidir, bu işlemde noter satış belgesinin yanında vergi dairesinin verdiği ilişik kesme belgesi, zorunlu olan trafik sigorta poliçesi, vergi numarası, plaka bilgisi ile tescil ve trafik belgesi ibraz edilmek zorundadır.
10 Gün İçinde Zorunlu Trafik Sigortası Yaptırılmalı
Araç daha önce bulunduğu şehirden farklı bir şehirde kullanılacaksa ilave olarak soruşturma yazışmalarına gelen şehirlerarası trafik cevap belgesi de eklenmelidir. Arabanın satış işlemlerinin ardından ilk 10 gün içinde yeni sahibi tarafından zorunlu trafik sigortasının yaptırılması şarttır. Araba alırken hangi işlemler yapılır sorusunun cevabını ararken hangi belgelerin gerektiğine de bakmak gerekir, notere teslim edilmesi gereken belgeler geçerli kimlik belgesi, noter satış belgesi, ilişik kesme belgesi, trafik ve tescil belgesi, araç plaka numarası, vergi numarası, trafik sigortası poliçesi, araç satış işlemlerini alıcı ya da satıcı dışında takip eden varsa bu kişi için verilen vekaletname.
Aracın Plaka Numarası Da Değiştirilebilir
Alıcının talebi doğrultusunda satın alınan aracın plaka numarası da değiştirilebilir, bunun için alıcı noterde ki satış işlemlerine başlamadan önce emniyet müdürlüklerinde bulunan tescil bürolarından plaka sorgulatması ve ayırtması yapmalıdır. Bunun için ödenmesi gereken bir bedel vardır bunun ödenmesi ile birlikte satış anında plaka değişikliği bilgisi verilir, bu bedel talep edilen plakaya göre değişiklik göstermektedir.
İmza Atıldığı An Satıcı Hak Talebinde Bulunamaz
Araba alırken hangi işlemler yapılır aşamasında plaka değişikliği gerçekleşecek ise o halde bulunması gereken evraklar şunlardır. Geçerli kimlik belgesi, zorunlu mali sorumluluk sigortası, aracın eski trafik belge ile plakaları, noter satış belgesi ya da geçici tescil belgesinin hem aslı hem de fotokopisi ile şoförler odası tarafından verilen araç nakil dosyası. Noterde ki satış işlemleri esnasında satış işleminin sonlandırılmasını sağlayan imzalar atılmadan önce alıcı ve satıcı arasında ki paranın ödenmesi gerekir, çünkü imza atıldığı an satıcı hak talebinde bulunamaz.