Ticaret Bakanlığı bünyesinde kurulan, 'Alo 175 Çağrı Merkezi'ne gelen ihbarların sayısı gün geçtikçe artıyor. Geçtiğimiz yıl 'Alo 175 Çağrı Merkezi'ne 476 bin 650 şikayet, bu yılın ilk 5 ayında ise 121 bin 684 çağrı geldi. Gelen ihbarların çocuğu ayıplı mal ve fahiş fiyat üzerine geldi.
Ekonomide yaşanan dalgalanmalar sonrası, durumu fırsata çeviren etiketlere fahiş fiyat uygulamaya gidenlerin önüne geçmek için açılan şikayet hattının, oldukça etkili olduğunu dile getiren Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Avni Dilber, "Bazen çok somut durumlar vardır, bu durumda biz direkt gereğini yapıyoruz" dedi.
Tüketicilerin şikayetlerinin değerlendirildiği ve çözüm üretildiği 'Alo 175 Çağrı Merkezi'nde, aynı zamanda tüketicilerin başvurması gereken bazı kurumlar hakkında da bilgilendirmeler yapılıyor. Alo 175 Çağrı Merkezi ile tüketiciler; satın aldıkları mal ve hizmetlerle ilgili yaşadığı sorunların yanı sıra, insan sağlığı, can ve mal güvenliği açısından da risk taşıyan ürünler hakkında bilgi alarak, yaşadıkları sorunları iletebiliyor ve çözüm bulabiliyorlar.
24 saat mesai yapılan sistemde 17 personelim bulunduğu çağrı merkezine, geçtiğimiz yıl toplam 1300 çağrı yanıtlandı. Bu bağlamda 476 bin 650 çağrıya cevap verildi. Çağrıların genel olarak cevaplanma süresi yaklaşık 2 dakika. Şikayet hattına gelen ihbarların büyük bir kısmı ayıplı mal satışı üzerine. Haksız fiyat artışları, mesafeli satışlar, abonelik sözleşmeleri ve satış sonrası hizmet alanlarında oldu. Haksız fiyat artışları ile ilgili şikayetler ayrıca 11 Şubat 2022 tarihinden itibaren 'e-Devlet Haksız Fiyat Artış Başvuru Sistemi' üzerinden de yapılabiliyor.
Şikayet hattının ürün yelpazesi ve tüketici arasında nerede sorun olduğunu analiz etmekte de oldukça etkili olduğunu ifade eden Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Avni Dilber, "Çoğunlukla, fiyat artışları söz konusu, abonelik sözleşmeleri, ayıplı mal ve ayıplı hizmet çağrıları geliyor. İhbar bizim için aynı zamanda bir denetim kaynağıdır. Hangi alanda şikayetler yoğunlaşıyorsa, biz bakanlık olarak bir aksiyon alıyoruz. Örneğin; abonelik sözleşmeleri alanında ciddi bir şikayet yoğunluğu varsa biz bir taraftan denetimler yapmak sureti ile idari yaptırımlar uyguluyoruz, kaldı ki bizim cezalarımız çok yüksek. Gelen şikayetler hem firmaların otokontrolünü sağlamaya yardımcı olurken, bir taraftan da bizim hangi alanlara fokuslanmamız gerektiğini, bizi yönlendirdiğini bilmenizi isterim. Bu şikayetler, hangi alanda sorun olduğunu aynı zamanda bize bildiriyor" dedi.
Haksız fiyat artışları ile ilgili gelen nokta atışı ihbarlara anında müdahale edildiğini dile getiren Avni Dilber, "2018 yılından beri fiyat artışı ile ilgili başvurular gelebiliyor. İhbarların çoğu sonuç doğurucu olmayabiliyor. Başvurular buraya e-Devlet üzerinden yönlendiriliyor. Haksız fiyat artışı varsa yaptırıma bağlanıyor. Yaptırımlar idari para cezası şeklinde. Biz bütün dosyaları değerlendiriyoruz. Haksız bir fiyat artışı varsa bunun cezasını veriyoruz. e-Devlet üzerinden başvurması gerekiyor. Tabii bizim kurumlarımızı biliyorsa doğrudan da başvurabilir" diye konuştu.
Marketlerle ilgisi çok sık şikayet geldiğini ve nokta atışı şikayetlere anın müdahale edildiğini belirten Dilber, "Az önce yolda gelirken bir mesaj geldi. İl müdürlüğümüze yönlendirdik. İl müdürümüz hemen ekibi yolluyor. Nokta atışı gelen ihbarlarda anında ekip oraya giderek, tespitini yapıyor. 'Ben falan markete gittim ürün aldım, fiyatı şöyleydi, böyle olmuş', ya da 'şu markette raf fiyatı ile kasa fiyatı farklıydı', bu tür durumlarda hangi ildeyse, o il ekiplerine bunu gönderiyoruz. Ekipler tutanağını tutuyor, haksız fiyat artışı ile ilgiliyse bakanlığımıza gönderiyor. Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu'nda detaylı inceleme yapılarak, yaptırım uygulanıyor. Bu her zaman böyle olmuyor. Bazen çok somut durumlar vardır, bu durumda biz direkt gereğini yapıyoruz. Fiyat etiketi ile ilgili bir sorun olduğunda il müdürlüğü ekiplerimiz bunun cezasını tespit edip verebiliyor. Ama fiyat artışı ile ilgili durum için sonuçta bir kurul var. Özellikle son zamanlarda devletimizin aldığı bazı tedbirler var. KDV indirimleri gibi, bunu gerçekten tacir yansıtmış mı, yoksa daha önceden fiyatı yükseltip indirim yapmış gibi mi davranmış, bu durumlar tespit edildiğinde yaptırım uygulamaktan geri durmuyoruz açıkçası" diye konuştu.