01.10.2021-17:39 (Son Güncelleme:01.10.2021-17:58)


1

Bir öğretmenin yeğeni, Afganistan'ın Kabil kentinde bir medresede Kur'an-ı Kerim'i ezberlemek için bir sınıfa katılan erkekler olarak sınıfta tek başına oturuyor.



2

Güneş ışığı, öğretmenleri Ismatullah Mudaqiq'in vesayeti altında bir düzine gencin bir daire içinde oturduğu Hatem ül Enbiya medresesinin pencerelerinden süzülüyor.



3

Afganistan'ın başkenti Kabil'de bir medresede bir Afgan öğrenci Kur'an-ı Kerim okuyor.



4

Öğrenciler sabah 4:30'da uyanır ve güne dua ile başlarlar. Kur'an-ı Kerim'i ezberleyerek, kelimeler kökleşene kadar ayetler söyleyerek ders zamanını harcarlar. Mudaqiq her an ezberden bir ayet okunmasını isteyerek onları imtihan edebilir.



5

Kentli eğitimli Afganlar ve uluslararası toplum arasında kızlar ve kadınlar için eğitime eşit erişim çağrıları ile dikkatler, Taliban yönetimi altındaki Afganistan'da eğitimin geleceğine çevriliyor. Medreseler - ilk ve yüksek öğrenim için Müslümanlar için sadece erkeklerin katıldığı dini okullar - Afgan toplumunun daha fakir ve daha muhafazakar başka bir kesimini temsil ediyor.



6

Ve onlar da geleceğin Taliban yönetimi altında ne getireceğinden emin değiller.



7

Öğrencilerin çoğu fakir ailelerden geliyor. Onlar için medreseler önemli bir kurumdur; bazen çocuklarının eğitim alması için tek yol budur ve çocuklar da barınmakta, beslenmekte ve giydirilmektedir. Geceleri, uyku gelene kadar ince şilteler üzerinde yatarlar, cılız ranzalar yerine zemini tercih ederler. Afganistan'daki çoğu kurum gibi, medreseler de ülke ekonomisinin 15 Ağustos'ta Taliban'ı ele geçirmesinden bu yana hızlanan düşüşle mücadele etti .



8

Afgan başkentinin ücra bir köşesindeki bir okulda çocuklar, İslam'ın en kutsal kitabı olan Kuran-ı Kerim'i okuyor ve bir ses kakofonisi yaratıyor.



9

Son yirmi yılda Afganistan'daki medreseler, Taliban'la savaşan ABD destekli hükümetin gözünde militan ideolojilerden uzaklaştı. Şimdi o hükümet gitti.



10

Hatem ül Enbiya'daki personel, yeni Taliban yöneticilerinden daha fazla destek bekleyip beklemedikleri sorulduğunda temkinli davrandı.



11

Mudakkik, “Taliban olsun ya da olmasın, medreseler çok önemlidir” dedi. “Onlar olmadan insanlar dini kaynaklarını unutacaklar… Hangi hükümet olursa olsun medrese her zaman orada olmalıdır. Maliyeti önemli değil, yaşatılmalı”



12

Tarihsel olarak, Afgan hükümeti kırsal alanlarda eğitim sağlayacak kaynaklardan yoksundu ve bu da medreselerin nüfuzunun artmasına neden oldu. Medrese sistemi büyük ölçüde cemaat odaklı çabalarla canlı tutulmuştur; fonlarının çoğu özel kaynaklardan geliyor. Ancak ABD'nin yaptırımları ve uluslararası para kuruluşlarından gelen donmalar sonucu mali açıklar nedeniyle kamu maaşları ödenmedi. Medreseler eskisi gibi fon görmüyor.



13

Afgan medrese müdürü Sebghatullah Samadi (sağda), Afganistan'ın Kabil kentinde bir medresede ders sırasında öğrencilerle konuşuyor.



14

Medrese sisteminde yetişen genç erkekler, din âlimi ve uzmanı olmaya hak kazanırlar. Okullar genellikle İslam'ın muhafazakar bir yorumunu öğretiyor ve eleştirel düşünme yerine ezberci öğrenmeye aşırı güvendiği için eleştirildi.



15

Afganistan'ın başkenti Kabil'de Afgan öğrenciler sabah namazından sonra Khatamul Enbiya medresesindeki camiden çıkıyorlar.



16

Ancak bazıları için sistem sadece temel eğitim almanın ve karnınızı doyurmanın bir yoludur. Din dersleri arasında, gençler ekmek ve sıcak çay yemek için geniş oturma alanlarında toplanırlar. Gün batımından önce, namaz vaktine kadar misket oynarlar - en son akşam karanlığından önce.

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR